Martin Habina

architekt a milovník nočních podniků

Žralok v galerii

[20.05.2012 21:00:29]

 

Jsou šachy hra? Asi ano, to podmanivé napětí přitahuje mnohého z nás. Nebo věda? Nevím, ale hlavně v koncovkách matematická pravda často na povrch vyplave.
Někteří ukazují i na jejich uměleckou stránku. Tento pohled je mi velmi sympatický. A i když odpověď možná není k nalezení a názory budou oscilovat mezi zmíněnými póly, když vidím slavné kousky Aljechina či Kasparova, anebo třeba Pavlem přinesené ukázky prací pana Afeka, okouzluje mne krása brilantních šachových nápadů v podstatě stejně, jako třeba špičkové obrazy či filmy.
 
S mou paní jsme podnikli několikadenní výlet do Londýna. Znovu nasát jeho opojnou atmosféru, podívat se na nové kousky moderní architektury, do Olympijského parku těsně před hrami 2012 a zlákalo nás také několik zajímavých výstav. Uznejte, těžko vymyslet lepší cestu v době jarních londýnských plískanic.
Majestátná cihelná architektura galerie Tate Modern je sama o sobě nesmírně atraktivní cíl vycházky.
Bývalá elektrárna na pravém nábřeží Temže, mistrně rekonstruovaná architekty Herzogem a de Meuronem, však navíc nabízí až do září retrospektivní výstavu DAMIEN HIRST.
 
Mentální únik, foto: http://www.artificialgallery.co.ukNejprominentnější umělec své generace (*1965, Bristol), v kladném i záporném slova smyslu superikona, opředená rovnovážně úspěchy i drtivou kritikou, dokázal bezesporu výjimečnou věc. Jako možná jediný světový výtvarník se stal opravdu všeobecně známý. Geniální umělec či geniální obchodník? Psychotický vír čísel kolem něj odpověď nenabídne.
Jeho práce „Pro Boží lásku“- platinová kopie lebky z 18. století, posázená 8600 brilianty byla vydražena za 50 milionů liber– historicky nejvyšší cena díla žijícího umělce. Ovšem bestsellerem na anglickém knižním trhu se stala kniha „Prodejte své Hirsty, dokud je čas“. Výstava v Los Angeles, naplánovaná po konci londýnské výstavy pak byla zrušena, neboť jen převoz, pojištění a instalace by stály 3 miliony dolarů atd., atd.
Jen pro připomenutí, nás šachisty potěšil krásnou soupravou, kterou v rámci výstavy „Umění šachu“ vystavil před dvěma lety v Centru současného umění DOX. Vypadala jako ordinace chirurgického oddělení…
 
 
 
 
A tak, i když zvyklý na překvapení v galeriích i na občasnou milou excentricitu umělců, jsem šel na výstavu tak trochu s předsudkem: to je ten, co si tendenčně hraje s nedopalky cigaret, zalévá do formaldehydu skot či jeho půlky a pak jen sklízí úrodu způsobeného „šoku“. Jednoduše jsem se díky pohodlné slepotě a nedostatečně podrobné znalosti nechal zmást několika dryjáčnickými články.
 
A hlavní vystavený kousek hned první ze čtrnácti místností, vyhrazených výstavě, můj předsudek věru nerozehnal.
Návštěvy šestnáctiletého Hirsta v anatomickém muzeu v Leedsu, kde cvičil kresbu, zde připomíná jeho fotografie s děsivě výstižným názvem „With Dead Head“ (S hlavou mrtvého) - smějící se autor s jedním z exponátů…
Jak jsem však postupoval dále, Hirstova kouzla, postavená většinou na nečekaných protikladech, někdy řízné ironii, mě pohlcovala více a více, přiložené komentáře jsem pročítal čím dál důsledněji (myslím tím četnost opakovaného pročítání vzhledem k limitům mé angličtiny :-)) a uvnitř se nejdříve pomalu ale pak o to jasněji rozprostřela atmosféra labužnického nadšení a skoro dojetí.
 
Z opravdu rozsáhlé výstavy, komponované po jednotlivých místnostech jen malá ochutnávka:
 
„The Physical Imposibility of Death in the Mind of Someone Living" (Fyzická nemožnost smrti v myslí žijícího) – asi nejznámější věc, několikametrový žralok ve formaldehydovém akváriu si mě jako magnet přitáhl na vzdálenost 10 centimetrů, aby mi okamžitě asocioval představu, jak jsem s ním sám, tváří v tvář na širém moři…
 
„In and Out of Love“ (Uvnitř a vně lásky) – komponovaná konfrontace místností č. 5 a 6 – v jedné různá jednobarevná plátna s mrtvými motýly přichycovanými ještě mokrou barvou, v druhé procházka mezi desítkami volně poletujících živých krasavců.
 
“The Incomplete Truth“ (Neúplná pravda) – téměř na konec překvapí nádherná holubice ve výši očí  jakoby uprostřed vzletu, avšak ve skutečnosti vznášející se ve formaldehydu uvnitř obrovského skleněného hranolového sloupu. Při blízkém vnímání až vyděsí mikrobublinky v peří. Autorův komentář říká „… pouze umění dokáže ztělesnit tuto hrůznou rozpolcenost, na rozdíl od náboženství…“.
 
Vše je, přes veškerou temnou překvapivost velmi krásné, dokonalé, opravdu estetické.
 
Předsudek jsem rozehnal zážitkem.
 
Galerie Tate Modern z Temže, foto: Martin Habina

 Vstup do Tate Modern s instalací D. Hirsta Chvalozpěv, foto: Martin Habina

Fyzická nemožnost smrti v myslí žijícího, foto: Martin Habina

Fyzická nemožnost smrti v myslí žijícího, foto: Martin Habina

Rozdělená matka s dítětem, foto: Martin Habina

Neúplná pravda, foto: http://artelierlondon.blogspot.com

Sympathy in White Major - Absolution II, foto: Martin Habina

Anatomie anděla, foto: Martin Habina

 

 

zobrazeno(5137x) | příspevky(9x)

formulář pro příspvěvky




kontrolní kód

příspěvky k článku

25.05.2012 12:30:36 | Martin Habina

Ne ne, Fíku, jen ho mám dvakrát větší . Radko zdravím Tě, Benátky teď budou kýčovité, vem to do UK. Jirkové, díky.

25.05.2012 11:10:51 | Fík

 To ucho Vám ukousl ten žralok nebo nějaká slečna v šantánu? 

22.05.2012 08:44:11 | Radka Bláhová

Díky za zpříjemněné ráno tvým článkem:) Z původního plánu navštívit letos romantické pozdně jarní Benátky zůstává už jen střípek a pomalu si začínám zjišťovat londýnské počasí :)

pěkný den všem!

21.05.2012 17:47:02 | Martin Habina

Ahoj, Pavle. Ta pěkná červená šachovnice od B. Kruger byla skvělá, ale ten cheesecake se stopkou od Y. Kusamy ?

Prima tip na knížku, taky jeden přidám. P. Zahrádka "Estetika na přelomu milénia".

21.05.2012 17:09:27 | Pavel

 Čtu teď zajímavou knížku o obchodování s uměním - Jak prodat vycpaného žraloku za 12 milionů dolarů. Doporučuju ji vaší pozornosti více, než dílo Damiena Hirsta . Na výstavě jsem viděl jen tu jeho šachovnici, která mě nenadchla (narozdíl od šachů od Yayoi Kusama či Barbary Kruger).

Hirstovo "umění" = ve formaldehydu naložená zvířata, obraz vzniklý náhodným házením barev na plátno roztočené na hrnčířském kruhu či barevné tečky, kterými plátno puntíkují jeho spolupracovníci a on jen dílo podepíše... Není to rezignace na umění malovat či ladit barvy, ale i na sebevyjádření umělce?

Ať tak či tak - zajímavý blog (jsem rád, že se Martin přidal mezi blogery na praguechess.cz) a Hirsta bych si do bytu nepověsil ani zadarmo.

21.05.2012 11:12:56 | Jirka Majer

Ahoj Martine.

Za mlada, když jsem hodně času věnoval astronomii, jsem pročítal časopis Vesmír a na zadní straně bývalo občas i něco z umění, co mělo souvislost s vesmírem. Rád jsem pročítal s pobavením hlavně komentáře k těmto dílkům (povětšinou obrazům) a u jednoho abstraktního obrazu si komentář vybavím ještě dnes:

"Tato kouzelná akvamarinová kreace sugerující vizi svištícího časoprostoru, je zde konfrontována s nadreálnou vizí konkrétna ..."

Velmi zajímavý článek !

21.05.2012 11:07:57 | jirnav

Moc hezký článek.

21.05.2012 08:27:17 | Martin Habina

Joe, zdravím a díky! Souprava součástí této výstavy nebyla. Cenu opravdu netuším, ale předpokládám, že bude taková, že bych ji na blicky nedoporučil. Myslím, že věci pana Hirsta obchoduje americký galerista Larry Gagosian.

21.05.2012 00:18:41 | Joe

Hezký a zajímavý text, díky! Vystavoval v Londýně i tu šachovou soupravu? Mimochodem nevíte, za kolik ji prodává? Že bych nějakého Hirsta nejdřív koupil, než ho dle doporučení zmíněného bestselleru budu prodávat 

Untitled Document

starší články





www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox