Vlastimil Chládek

ředitel Dopravních staveb Brno
milovník šachů, bowlingu a cyklistiky
spoluautor knihy Gens una sumus

Pravdivý příběh o kanálu

[08.09.2016 08:57:24]

Zase jsem na tři dny v Rabacu. Nikdy nepřestanu milovat pohled na ranním sluncem ozářenou, třpytivou a nekonečnou mořskou hladinu. Stále více žiji v pocitu, že moře je bytost a že ve chvílích našeho ranního, osamělého  spojení si vzájemně předáváme svoji sílu a energii. My jen nevýznamnou, ale Moře nás čistí od všeho zlého a nabíjí nás silou pro Život [Šéf pláže]. Pro tento pobyt jsem si dal jen malý úkol a sice napsat nový blog o jedné z mnoha peripetií realizace Bowlingu Brno.

                V roce 1983 jsem nastoupil v pozici něco mezi dělníkem a pomocníkem mistra do Dopravních staveb Olomouc na stavbu Tramvajové trati z centra Brna do sídliště Líšeň. Trať vedla z velké části v zeleni podél továrny Zetor, zařízení staveniště – stavební dvůr a buňky – jsme měli v areálu místních skomírajících Sběrných surovin. Ve volných chvílích se tam dělníci probírali nekonečnými haldami starých papírů, v  obdobích dešťů a klidu buňky si potom potichu prohlíželi ukořistěné zahraniční časopisy a neúnavně hltali byť I jen náznaky nahých ženských těl. V té době jsem ještě nerozuměl výkresům a nechápal stavební souvislosti, v paměti mi ale zůstalo mnoho jiných zážitků. Snad tedy ještě jeden: V dlouhém hlubokém výkopu zmerčil stavbyvedoucí zajíce. Rozběhl se za ním a v místech, kde výkop končil kolmou stěnou ho ušlapal. Dělník jenž brutálnímu stavbyvedoucímu podlézal zajíce vykuchal a nachystal mu ho do igelitu domů pro manželku,  na večeři. Avšak druhý dělník jenž stavbyvedoucího nesnášel se nenápadně zmínil, že zajíc měl podivně červené oči, že by mohl mít smrtelnou nemoc myxomatózu! Stavbyvedoucí to vydržel docela dlouho, ale zhruba za dvě hodiny rezignoval a jeho úlovek skončil v odpadcích…

                O třicet pět  let později….

                Konfigurace výše zmíněného území se za ty roky diametrálně změnila. Vůbec by mě nenapadlo, když jsem poprvé navštívil pozemek uvažovaný pro Bowling Brno, že se nacházím tak blízko míst, kde jsem kdysi začínal.  Opodál vedoucí tramvajová trať směrem k Líšni, mi ale jasně říkala, tady bys to přece měl znát. Ale k věci:

                Jedním z prvních projekčních problémů bowlingového centra bylo odkanalizování pozemku. Nakonec byla zvolena varianta vybudování pěti set metrů dlouhého gravitačního kanálu vedoucího až do hlavní městské stoky probíhající hluboko v útrobách nedalekého Zetoru. Při jedné z dalších rekognostačních pochůzek nás zaujal nenápadný zašlý poklop ve vozovce vedoucí kolem pozemku směrem do Zetoru. Následně jsme objevili  papírově neexistující”, avšak ve výborném stavu se nacházející kanál, jakoby přesně kopírující návrh našeho projektanta. Bingo!! Napojíme se a úspora bude ve statisících. Prvotní euforii však rychle vystřídala legislativní deprese. Abych dostal  Stavební povolení” musím mimo jiné  neoddiskutovatelně doložit místnímu stavebnímu úřadu souhlas majitele kanalizace s připojením naší přípojky. Majitel však není! Ke  „krásnému kanálu“ tak ze sedmdesátých, osmdesátých let se nikdo nehlásí a ani nechce hlásit. Nikdo neví, ani pamětníci z brněnských kanalizací, kdo kanál postavil, kde se vzal, proč se realizoval. Většinou všichni nenápadně poukazují na Zetor, vždyť kanál se nachází na jeho původních megapozemcích, a v komunismu byl přeci Zetor státem sám o sobě, dělal si a stavěl co chtěl, co sám uznal za vhodné. Noví majitelé Zetoru ze Slovenska však vlastnictví odmítli, zdálo se, že z důvodů, aby neměli starosti. Co dál?! Do kanálu se napojit nesmím, nemám souhlas majitele. Vybourat ho taky nesmím, mohl bych porušit práva potenciálního, byť neznámého a možná ani neexistujícího majitele. Vybudovat nový vedle starého taky nesmím. Už by se nevešel do podloží vozovky a stejně by jeho realizaci logicky nikdo nepovolil – dva stejné kanály vedle sebe? Taky nesmysl. Nakonec existuje jediná varianta, zpožďující, ale časový harmonogram bowlingu minimálně o osm!!! měsíců. Město dá na půl roku na Úřední desku výzvu k přihlášení se majitele. Nikdo se nepřihlásí – město převede následně Kanál do svého majetku, následně ho předá k provozování Brněnským vodárnám a kanalizacím. Ty mi potom konečně dají kýžený souhlas. Avšak nakonec ani tato cesta nevychází. Město po prostudování podkladů říká: „Dle platných zákonů je legislativní řešení na straně Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových“. (ÚZSVM). ÚZSVM však následně sděluje, že dle nového Občanského zákoníku je problém na straně města. Že jim to dle  „Občana“ nepřísluší.

                Jsem v pasti, nemá to řešení. A kolem se kupí další a další věci k rozhodnutí.  Při jízdě autem z posledního jednání o Kanálu mi vítr konejšivě chladil čelo a já neodvratně vnímal, že odvážný časový harmonogram Projektu je nenávratně v háji. A ani vlastně netuším jak pokračovat dál.

                V náhlém pohnutí mysli jsem si za jízdy, přes informace zjistil telefonní číslo na ASU, mého souseda – mezi námi je jen ta silnice s Kanálem.  Přes ústřednu jsem se překvapivě snadno spojil s panem ředitelem a s ním se ve vteřině domluvil na bleskové kávě a seznámení se. „Budeme přeci sousedé“ řekl do telefonu. Byl vysportovaný, akční a příjemný, problém s Kanálem ho zajímal a navíc byl v obraze. Firma ASA před lety koupila kdesi vpředu zmíněné Sběrné suroviny. S překvapením jsem si v tu chvíli uvědomil, že sedím přesně tam, kde jsem se kdysi před desítkami let pohyboval jako začínající stavební elév. Firma ASA koupila Sběrné suroviny i s jejich černou kanalizační přípojkou do inkriminovaného Kanálu. Také ředitelovi lidé tehdy sháněli majitele, ale nesehnali. Vlastně je to ani moc netížilo. V jejich případě totiž platil od pradávna existující kanalizační konsensus. I pan ředitel se domníval, že Kanál kdysi vybudoval Zetor. Ještě chvíli jsme si společensky  povykládali a potom jsem, již definitivně se situací smířený, odejel i od něho. Připadal jsem si se svým problémem zoufale sám, už jsem neměl kam zajít, koho oslovit.

                Večer zazvonil telefon a zcela nečekaně se ozval jaksi slavnostně znějící Ředitelův hlas. Celý PŘÍBĚH ho zaujal a nakonec se sám vydal do starého sklepa – posledního pozůstatku prapůvodních Sběrných surovin. Tam  se probíral starými dokumenty a tiskovinami. Nakonec  našel a následně mi hned poslal neuvěřitelný osamocený fragment projektové dokumentace z roku 1982.

                Jím poslaný výkres jasně a neoddiskutovatelně říkal, že Kanál je součástí velkoryse naprojektované Tramvajové trati do sídliště  Líšeň. Na stavebním výkrese  byl uveden i  investor – Město Brno. Majitelem kanálu je tedy Město Brno!! Věci dostaly rychlý spád a já jsem si během týdne mohl jít pro souhlas Města Brna s napojením  přípojky do Kanálu,  do  Městské kanalizace .

                Mimochodem na výkresu bylo i razítko zhotovitele jak  projektu, tak vlastní stavby – Dopravních staveb Olomouc. A možná i ten výkop se zajícem mohl být tím zpropadeným Kanálem. Ve svém životě jsem pracoval na stavbách v celé republice i v zahraničí. Teď jako bych se velikou oklikou vrátil ke svým začátkům. Stavbou bowlingu Brno se pracovní kruh pomalu uzavírá…

 

 

                                                                                                                                                             Vlastík

 

P.S. Současné Dopravní stavby v posledním srpnovém týdnu ukončily v centru Brna rekonstrukci ulice Husovy. Možná Vás zaujme video ze slavnostního zahájení provozu.

 

 

fotografie

zobrazeno(1613x) | příspevky(9x)

formulář pro příspvěvky




kontrolní kód

příspěvky k článku

15.09.2016 15:52:46 | Pavel

Myslím, že ten brutální stavbyvedoucí, respektive v kanále ukopaný králík, má spojtost s tímto kanálem. Proto bylo nyní vše tak složité. To zlo v tom kanále ještě bylo schované, možná tam bloudil králíkův duch. Chce-li Vlastík to místo odčarovat, aby už nebylo zlé a špatné, možná by tam měl přivézt toho tvrdého stavebního podnikatele a dám mu nad kanálem pár facek. Těch, co mu chyběly, do správné výchovy. Těch za králíka, co se nemohl bránit.

14.09.2016 20:08:56 | ancien

Je znakem zodpovědných volených zastupitelů, že si ponechají skutečné odborníky na svých postech a nenahradí je svými kamarády jak je teď  hloupým zvykem. Vsadím se, že kdybych s tím kanálem přišel na Odbor technických sítí (nyní zrušený), tak bych se výsledku dobral. Protože někteří úředníci pamětníci jsou (nebo byli) navíc fandové svých městských kanálů. Dlouhá léta jsem byl v komisi technických sítí, tak trochu vím o čem mluvím. A ještě: kanál sice neměl majitele, ale určitě měl dohledatelné stavební povolení. Ale to by byla nuda, takhle vznikl čtivý blog, který má hlavu a patu.

Ad Miloš: věřím, že jste udělali vše, co šlo, ale nějak se nemůžu smířit s touto absurditou.       

14.09.2016 16:17:12 | VH

Re Vlastík: Asi som naivný, ale stále si myslím, že práve mestský úradník (všeobecne) by mal mať prehlad o majetku mesta. Ale nechám sa presvedčiť aj o opaku - len potom neviem, o koho majetku by mal mať prehľad mestký úradník: dúfam nie, že o mojom.

14.09.2016 13:07:45 | Vlastík

ad Ancien) ad1) Stavbyvedoucí je stavebním podnikatelem. Je velmi inteligentní, ale byl v dřívější době až moc tvrdý. Opravdu moc, já bych takový být nedokázal…. ad2) UZSVM ( Ústav pro zastupování státu ve věcech majetkových) když teď o tom přemýšlím, tak to nedokáži přesně vysvětlit, ale jistě to je na i na internetu. Laicky si myslím, že mimo jiné řeší „zákonnost“ u movitého majetku, jenž nemá majitele. (třeba kanál, třeba pozemek atd. atd.) ad3) Zajímavá otázka – Kanál bez majitele, ale končí v městské kmenové stoce. Takže si myslím, že platí. Dešťová voda je (resp. byla) pouze chvílemi vedena Územím nikoho. ad4) Střední Technici o Kanálu věděli, jenom netušili, komu patří. Zmátla je blízkost Zetoru. Kamerové zkoušky si ale udělali, takže o stavu Kanálu věděli všechno. (Když se zjistila Stavba (Tramvajová trať do Líšně) při jejíž realizaci byl Kanál zbudován, tak už se vše v archivech našlo velmi rychle. Šlo jen o tu první, v našem případě geniální a přitom tak primitivní informaci) ad Vlado) Městský úředník přeci nevěděl, netušil, že Kanál je majetkem města. A pokud to nevěděl, tak musel postupovat podle platných zákonů. (toto neříkám vůči úředníkovi nijak ve zlém) ad Luboš a Pavel) „Mladý hlasatel, Vpřed, Chata v jezerní kotlině, Rikitán“. Za týden vyrážíme v počtu čtrnácti kamarádů do Kanady. Jeden den bych tam chtěl strávit u osamělého jezera Sám se sebou. Vzpomínat na svoje mládí, a na knížky a sny s ním související…… Vlastík

14.09.2016 09:50:47 | Miloš

Vlastíku, přispívám podobným příběhem, kdy jsme řešili také dešťovou kanalizaci v jednom bývalém zemědělském areálu který zanikl,jeho jednotlivé objekty se rozprodávají a revitalizují pro nové investory a nové využití. V areálu byla poměrně dobrém stavu stávající dešťová kanalizace s napojením do stávající vodoteče-potoka,potrubí v kamenině s dostatečnými spády, řešený objekt měl funkční svody s napojením do této kanalizace,takže investor počítal s tím, že když objekt kupoval, je tento stav funkční a dostatečný - neměnil se,ale bohužel jsme narazili na životním prostředí, které chtělo doložit funkční stav této stávající kanalizace v celém areálu bývalého ZD, provést kamerové zkoušky - desítky metrů, doložit stanoviska vlastníka kanalizace a výústného objektu, se ohlasem Povodí , že to takto může zůstat. Ke kanalizaci se samozřejmě dnes již nikdo nehlásí ,vlastníka jsme nenašli a nebyli schopni doložit,obec s tím nechtěla mít nic společného, a tak nám nezbylo nic jiného,abychom dostali souhlasné stanovisko ŽP, než navrhnout novou dešťovou kanalizaci s velikými retenčními objekty a vsakováním vody na pozemku nové vlastníka s miliónovými náklady.

13.09.2016 10:15:14 | VH

Mestský úradník žiadal doklady o majetku (kanála), ktorý je vo vlastníctve mesta od roku 1982?  

10.09.2016 22:09:06 | Luboš

zajímavý příběh s dobrým, šťastným koncem. Zajímají mě ty samé věci, co Anciena. Jinak mně to trochu připomnělo blog ohledně televizí na bowlingu. Prostě úřední šiml bývá někdy neúprosný:-(. Všímám si poslední dobou čím dál víc případů, kde zdravý selský rozum prohrává se zákony, paragrafy, ustanoveními... Já vím, někdo může říct - od toho jsou zákony, paragrafy... Ale musí fakt výhradně vždy ty paragrafy, i když jsou proti logice věci, vždy jen kvůli tomu, že jsou to PARAGRAFY, zvítězit? Před nějakým časem dávali na ČT seriál o soudci X - kdo to viděl, vím, o čem mluvím... Ne vždy to, co je právoplatně odsouzeno (neschváleno) je špatné. Z poslední doby mě nepadá třeba "slavná" oupn kárt. Máme obžalované. A myslíte si, že jsou to ti praví, co měli být obžalovaní? Strohý výčet paragrafů nemá v sobě "duchovno". I proto si myslím, že je spousta zbytečných případů, kde jde o nervy a čas a které by se selským rozumem a logikou mohly vyřešit bez větších potíží... Ale jsme ve velmi byrokratickém státě, bohužel... Kvituju příspěvek Pavla - Rychlé šípy zná asi jen menšina lidí a je to škoda... Já zas za ranného mládí obvolával obchody a zjišťoval, zda mají krabičky od margarínu, abychom z nich časem postavili něco podobného, jako chatu v jezerní kotlině... Díky, Pavcle, za připomenutí:-)... L

09.09.2016 14:24:10 | ancien

Moc pěkný příběh a jak už to bývá, zůstává pár otázek a taky ponaučení. Tím můžeme začít: zdánlivě neřešitelná situace s úřady vyžaduje neústupnost a hledání cestiček zdánlivě nesouvisejících. Potom se stane, že náhoda přeje jen připraveným, anebo naopak, že jen ti kdo na přípravě náhody pracují se jí dočkají. Otázek je víc. Jakpak by dopadl v takové situaci obyčejný stavebník? Dříve, dokud ještě existoval Odbor technických sítí, kde sedělo pár lidí, kteří věděli hodně, bych začal asi tam, protože tam se systematicky zabývali kompletací majetku města (od kanálů až po studny a podzemní prostory). Byli zrušeni, asi nějakému volenému zastupiteli nezpívali podle jeho not. (Třeba tím, že varovali před novou výstavbou tam, kde nestačila kapacita kmenových stok.)

A věřím, že při troše dobré vůle se dokumentace o stavbě kanálu dá najít v BVAK, nebo v archivu bývalých stavebních úřadů. No a otázky? Mně by docela zajímal osud toho králičího vraha, doufám, že se nestal podnikatelem liniových staveb. A proč se tam najednou octl úřad pro zastupování státu? A platí současní uživatelé formálně neexistujícího kanálu stočné? A jak jsi Vlastíku zjistil, že kanál je v perfektním stavu? No nic, naštěstí ještě jedu na pár dní k moři, tak budu pozorovat šálivou hru slunečních paprsků na vlnách. Omlouvám se za délku a to jsem se brzdil.      

08.09.2016 15:26:08 | Pavel

Nezbývá mi než také vzpomenout na mé mládí a několik večerních výprav do areálu sběrných surovin na bílé hoře. Mým cílem ale bylo najít alespoň pár čísel starých časopisů Mladý Hlasatel a Vpřed... Vzhledem k časové a psychické náročnosti těchto výprav a nočním cestám tramvají přes celé město domů, jsem toho asi po třech pokusech nechal. Ale adrenalin maximální, vzpomínky vryté velmi hluboko :-)... PS: pochvala firmě za vynikající výkon při rekonstrukci ulic Cejl a Husova za pouhé dva měsíce. Pro znalé naprosto neuvěřitelný výkon...

Untitled Document

starší články





www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox