Jan Hofírek

otec a trenér Benedikta Hofírka, mistra ČR v rapidu 2010 - H12, mistra ČR 2011 - H12

Když je neúspěch úspěchem... a naopak!

[16.04.2012 14:09:37]

Jak jsem již někde psal, nehodnotím synovy šachové výkony na základě premis "výhra - prohra", ale používám mnohem přesnější kritériium, tj. konkrétní herní projev nebo - jinak řečeno - kvalitu hry. Takže se může stát (a kupodivu se to stává velmi často), že čistě sportovní úspěch (např. 1. místo na nějakém turnaji) je ve skutečnosti neúspěchem z hlediska předvedené hry či slabých soupeřů a naopak - "neúspěšné" umístnění na "bezmedailové" pozici může být velkým úspěchem z tvůrčího hlediska. Pokusím se to demonstrovat na posledních dvou republikových přeborech.

8. místo na MČR jednotlivců je samozřejmě z čistě sportovního hlediska "neúspěchem". Ty uvozovky jsem tam dal však proto, že já naopak považuji tento turnaj za jeden z nejlepších Benediktových dosavadních výkonů a domnívám se, že zde hrál mnohem lepší šachy než medailisté. Tak s Martinem Blahynkou a Jakubem Půlpánem sehrál skvělé partie a pouze "díky" časové tísni se jeho soupeřům podařilo šťastně doplout do remízového přístavu. S Adamem Dvořákem sice prohrál, ale až poté, co odmítl remízu a pustil se opět v časové tísni do riskantní hry na výhru. Vítězství nad Zemanem, Mičulkou a bronzovým Ptáčkem byla přesvědčivá, rovněž tak remízové partie s Jirkou Rýdlem a Vítem Kratochvílem byly hezkou ukázkou nekompromisního šachového boje. Domnívám se, že pouze v jedné partii (s Janem Petrem) byl soupeřem přehrán, ale opět až po velkém boji. Sečteno a podtrženo - výborný výkon a 8. místo...

Extraliga dorostu... Velký "úspěch" Lokomotivy Brno, mistrovský titul a psaní oslavných článků. Troufám si ale říct, že nejlepším družstvem soutěže byly Polabiny, i když skončily "až" třetí. Tak to ale prostě bývá - vítěz nemusí být tím nejlepším... Co se týká Benedikta, jeho 10,5 bodu z jedenácti partií vyhlíží impozantně, ovšem... Ve třech partiích šlo o "povinná" vítězství nad zástupkyněmi něžného pohlaví, někdy (partie s Janem Macháněm) se soupeři nezdařilo zahájení a i ostatní výhry (snad kromě partií s Markem Matyášem a Patrikem Melzerem) byly "vinou" slabší hry soupeřů vcelku snadné. Takže - 1. místo, 10,5 z 11 a "průměrné" šachy...

Přesto si myslím, že když už ne svou hrou, tak "z vyššího principu mravního" si brněnská Lokomotiva vítězství zasloužila. Spiklo se totiž proti nám tolik mimošachových událostí, že jsme vlastně bojovali nejen se soupeři, ale i s různými "ranami osudu". Tak např. při příjezdu do hotelu Pavla, kde mistrovství probíhalo, se ukázalo, že zde již pro naši výpravu není místo a museli jsme se ubytovat v poněkud nestandardních podmínkách vzdálené chaty za rybníkem. Navíc před rozhodujícím nedělním utkáním s Polabinami se v restauraci sešla jakási uzavřená společnost, slavící zde indiánský bál, a to takovým způsobem, že řvoucí hudba a opilecké hulákání obrátily do tří hodin ráno celou chatu vzhůru nohama. No - a hrát šachy po probdělé noci...

Ale - jak říkali snad staří Římané - "konec dobrý, všechno dobré" a jak říkají Francouzi, "takový je život". Takže si nechci stěžovat a za rok ve Vlachovicích nashledanou!

PS: Máme slíbeno, že příště už budeme bydlet v hotelu Pavla a chata za rybníkem zbude zase na jiné nešťastníky...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zobrazeno(19046x) | příspevky(32x)

vkládání nových příspěvků bylo pozastaveno

příspěvky k článku

22.04.2012 21:21:59 | ctenar

Tak koukam, ze jsem tady jediny, ktery mel zajem si prehrat partie Bena z MCR. Skoda jen, ze nikdo nevyjadril k hodnoceni partii v clanku. Jeho souperi mozna ani o podobnem hodnoceni nevi. 

22.04.2012 06:54:50 | H.N.Pillsbury

Byla by určitě škoda, kdyby Benedikt nevyužil možnost zahrát si s Davidem Navarou a případně ho i porazit - i když jen v simultánce. Na seznamu účastníků na webu Loko Brno uvedený je, tak doufám, že hrát bude. I já bych se rád přišel podívat, ale nakonec jsem si to rozmyslel, protože se za vstup vyžaduje 60 Kč, což je ještě víc než na únorovou Davidovu simultánku v luxusním hotelu v centru Prahy.

21.04.2012 21:42:43 | ctenar

 Dobry den, co je presvedciveho na vyhre nad Ptackem? Nebyl v teto parii Ben prohrany? Dekuji za odpoved. 

20.04.2012 20:50:03 | js

To je v popřádku, správná investice trenér a literatura, chválihodné. Že je "kariéra" v 13 letech matematicky "ztrátová", to je přeci normální nejen v šachu, ale i v jiných sportech. S tím počítejte min do 18 let. A kdo se začne soustředit jen na drobné na pouťákách, tomu kariéra brzy skončí. Ne že by nemohly být, ale ne moc na úkor tréninku a silných turnajů. Ostatně třeba ve studiu je to matematicky ztrátové nejdéle. Ale jistě víme, že pojem "ztrátové" ve studiu i ve sportu má 90% jiných předností. 

20.04.2012 19:41:49 | Jan Hofírek

dotazce - Samozřejmě jsem si o nic neřekl. Pochopitelně ani nic nedostanu. Jako pro všechny ostatní členy vítězného družstva je odměnou simultánka s Davidem Navarou a dvoutisícový příspěvek na ME. Ani jedno, ani druhé však syn zřejmě hrát nebude.

Jinak pro Vaši informaci - za poslední zhruba 2 měsíce jsem synovi koupil šachovou literaturu za 8 000 Kč a jeho trenérovi věnoval cca 5 000 Kč. Ani jedné z těchto investic nelituji, uvádím to pouze proto, aby bylo vidět, že synova šachová "kariéra" je zatím značně ztrátová záležitost...

20.04.2012 17:36:13 | js

Re dotazce:

Takové věci se přeci nepíší na web. Buďte trošku soudný. Krom toho předpokládám, že cestu, pobyt a to maximálně, možná ani to celé.

20.04.2012 17:27:52 | dotazce

Pane Hofírku, můžete napsat, o kolik korun jste si řekl, či kolik korun dostanete za účast Vašeho syna v extraligovém týmu Lokomotivy Brno?

19.04.2012 13:50:26 | js

Určitě extra hráč na MS (pokud nevyhrál nebo si ti před ním MS nevybrali). Opravdu jen jeden za federaci jako "řádný".

Ale klidně pište, že na ME "postoupil". Vadilo mi trošku ten "rýpavý" úvid projevený především veřejně ke sponzorům a veřejnosti (opravdu zní jako kritika pořadatele, svazu, systému), že si to musí platit sám. Kdyby byl tím řádným, tak pobyt placen, ale to je jen jeden, který si to opravdu vybojuje.

19.04.2012 13:22:01 | Jan Hofírek

js - Tak to jsem nevěděl, že je to tak. Ale synovi bylo např. nabízeno jet na MS, to by byl také jako Extra hráč? Já na těch slovech nechci bazírovat, takže dobře - nekvalifikoval se, nepostoupil, ale byl osloven činovníkem svazu, zda bude hrát na ME.

19.04.2012 11:39:46 | js

Ještě abych vysvětlil. Klidně piště, že postoupil. Ano, byla to postupové kvóta. I jiné kluby píší kolik od nich "postoupilo". V tom problém není.

Ale předem bylo jasné, že za své. FIDE nezná jiné rozdělení než zástupce federace (jediný) a extra hráči. Zástupci federace musí platit pobyt pořadatel. Extra hráčům ne. Psal jsem, že nevadí, že píšte, že postoupil, ok, pokud seženete peníze od sponzorů. Ale "slabéů je, že vyjadřujete veřejný údiv, že si musí platit sám. Tím totiž stavíte do špatného světla pořadatele či svaz, jak jsou nepřející. A píši, že potenciální sponzor by se mohl ptát a zjistil by, že Ben nebyl tentokrát ani zlatý, ale ani stříbrný, přičemž jeden z medailistů  si vybojoval to řádné místo s úhradami.   

19.04.2012 11:24:39 | js

Ano, ale jako "extra hráči". Hrazeno to má jen jediný z federace a výběr v pořadí medailistů MS, ME, MEU nic nemění na tom že ME zrovna  v Praze.  Stříbrní z MČR (pokud si mistři ČR vybrali MS) a sami druzí dali přednost ME před MEU jako řádní postupující, pobyt placený mají.

19.04.2012 10:53:35 | Jan Hofírek

js - Nemáte pravdu. Na začátku turnaje bylo řečeno, že prvních deset se kvalifikuje na ME.

19.04.2012 10:30:58 | js

Nevím, zda odkaz dal pan Hofírek sám, či někdo jiný pod jeho jménem (což by hezké nebylo). Ale když již jsem proklikl, tak čtu:

Mám syna (13 let), který je čtyřnásobným přeborníkem České republiky v šachu. Nedávno se kvalifikoval na Mistrovství Evropy, které se letos koná v Praze. Možná to někomu bude připadat zvláštní, ale náklady s tímto spojené si musí hráč (v tomto případě jeho rodič, tedy já) platit sám. A to není zrovna levná záležitost. Konec citátu.

Klidně do novin, sponzorům,  nadnášejte úspěchy. To špatné až tolik není. Ale skrytě nepomlouvejte pořádající organizace, když to pravda není. Tedy můžete psát, že se kvalifikoval , ale ne ironicky, že je zvláštní... Potencionální sponzor by si mohl zjistit a pak by se dověděl, že se Ben nekvalifikoval, letos nevyhrál (to  jen druhý, když se první vybere MS), ale že se může  přihlásit jako "extra hráč" za své.  A protože je ME  v ČR, vyhlásila komise mládež kvótu hráčů (dle pořadí MČR), kteří automaticky budou jako extra hráči přijati, pokud podají včas přihlášku.

19.04.2012 09:45:05 | Jan Hofírek

caturanga.eblog.cz

19.04.2012 09:13:27 | js

Souhlas Pavle Háse. To jsem přesně měl na mysli. Časovka není omluvou a výmluva na ní, že soupeře přehrál, ale že měl smůlu, je chybou ještě větší.

Dokonce si myslím, že výmluva na časovku zní hůř, než kdyby napsal: Soupeře jsem přehrál, ale se spousty času na hodinách jsem nepochopitelně nastavil figuru.

Čas nelze oddělit od pozice. Postavit slušnou pozici po 20.tahu, i se silnějším soupeřem, a od té chvíle být na "půlminutě" to dokáže téměř každý slušnější hráč. Ale měl by si tuto svoji hrubou chybu okamžitě uvědomit a udělat vše (třeba s trenérem), aby se neopakovalo, u mládeže dvojnásob. A ne ještě psát "soupeři šťastně dopluli....". Pradva, že Ben to nepsal, důležité je, aby myslel lépe.

18.04.2012 23:18:41 | Pavel Háse

To odůvodnění časovkou je rána vedle. To tak nedávno jeden z mých soupeřů popsal naší vzájemnou partii na jejich webu: "Moje partie pokračovala v trendu, který jsem nastolil od začátku soutěže. Proti soupeři se kterým se rozhodně dalo hrát jsem 20. tahů hrál téměř bezchybně, abych ve chvílích, kdy se lámal chléb udělal “plundr” – samozřejmě v časové tísni." - No on na těch 20 tahů spotřeboval celý čas, zatímco já se jen snažil vytvářet nepříjemnosti, aby mu to utíkalo, pak se stalo, co se stát asi muselo. Pokud bude takto odůvodňovat své pravidelné prohry, nikdy se nezlepší (myslím ten můj soupeř, ne Ben). Podle mě je alibismus, když člověk za cenu vyšší časové spotřeby sice pozici udrží, ale pak prohru odůvodňuje časovou tísní. A myslím si, že když se hráč do časovek dostává i za mlada, těžko se toho návyku později zbaví. Snad je to tím, že já začínal blickami U Nováků, takže jsem se napřed naučil hrát rychle a teprve pak se snažil naučit hrát i lépe ...

18.04.2012 11:33:30 | js

Re Vladimir

Já jsem se úmyslně vyhnul této diskusi v otázce Bena. Bylo by to na dlouho, mnohé bylo v předchozích článcích diskutováno a vzbudilo by to opět zbytečné emoce.

18.04.2012 11:08:11 | Vladimir

js - z mojho pohladu by som este dodal, ze ak sa s 12 rocnym talentom nezacne systematicky pracovat pocas najblizsich 3 rokov, tak potom asi v 15 rokoch ELO 2400+ nedosiahne. V tenise to znamena dvojfazove treningy denne s individualnym trenerom ktoreho platia rodicia, pricom je minimalne 15-30 takychto deti v republike - a system produkuje hracov, ktory su trvalo v prvej svetovej dvadsiatke. Od 15 rokov maju deti individualny studijny program, pretoze chodia po medzinarodnych turnajoch. Ak to v sachu nebude podobne, tak cielom nebude z talentov vychovat svetovych sachistov.

Jan Hofirek - naozaj nepoznam vobec Vase treningove metody a schopnosti Vasho syna, ale myslim si, ze sachovy vysledok na OPEN Brno nemoze byt jeho rocny ciel - aj je talentovany. Mozno by v tomto bolo vhodne diskutovat s ludmi, ktori uz niekolkych GM vychovali a maju funkcne sachove skoly, co vsak mozno aj robite (len to z clenkov nevyplynulo). A je dobre si pragmaticky uvedomit aj financnu stranku investicie do talentu, o ktoru sa musi vzdy postarat rodic. Ked v sucasnosti chce rodic naucit dieta dobre po anglicky, pokusi sa mu zabezpecit studium na skole v anglicky hovoriacej krajine (tu vsak existuju rozne granty), ak by som chcel, aby sa dieta venovalo sachu, asi vy som uvazoval nad Armenskom.

17.04.2012 16:46:59 | noFIDE

H.N.Pillsbury - ahoj, milášku, zraví tě tvůj trollík. Ignoruj mě, i já budu rád, nepsal jsem nic, co by bylo určeno tobě - budu věřit js-ovi, který tě má asi lépe zanalyzovaného. Pápá,  brouku.

17.04.2012 13:14:15 | js

Opravdu H.N.Pillsbury není pan Hofírek.

Je to jakási "osoba blízká". Jako když na jiném blogu obhajovala šachistku její teta.

Může to být přímo příbuzný, kamarád, kolega z práce, klubu, tiskový mluvčí nebo jen vzdálenější obdivovatel (a třeba si to pan Hofírek tolik až nepřeje, aby ho takto někdo stále hájil). Že by pod tím psal pan Hofírek bylo již zde věrohodně prokázáno a dá se dle jiných detailů prohlédnout. Navíc, toto zrovna mi na pana Hofírka "nesedí".  Vystupuje sice i pod jiným nickem na jiném servru,  ale identitou se pod tím nickem netají.

17.04.2012 12:43:26 | H.N.Pillsbury

noFIDE - jsi typický internetový troll, tedy účastník diskusí, chatů či blogů, který zasílá provokativní, hanlivé nebo irelevantní příspěvky, jejichž hlavním smyslem je vyprovokovat ostatní uživatele k vytoužené emotivní odezvě nebo jinak narušit normální věcnou diskusi. Nejlepší v takových případech je trolla ignorovat a na jeho " příspěvky " nereagovat, pak ho to brzy přestane bavit. Do budoucna tedy radím všem slušným diskutujícím, aby si " noFIDE " nevšímali a on určitě zmizí. 

17.04.2012 12:10:54 | noFIDE

H.N.Pillsbury - tebe by bylo možné považovat také za anonyma, ale protože je veřejným tajemstvím, kdo se za tvým nickem skrývá, tak anonym opravdu nejsi. Tvé devotní reakce na Hofírka jsou mnohé napovídající. Jinak vás oba zdravím (i tvé druhé já).

17.04.2012 11:03:49 | js

Re Vladimir :

Právě proto jsem psal, že jen "největší talentovi" se prosadí jako mladší....

To, že Bena mezi ně (zatím) nepovažuji (ve druhé desítce mladší ve dvanáctkách, teď 8. jako mladší ve čtvrnáctkách), neznamená, že mu nevěřím, nefandím. Jen střízlivě hodnotím. Ale někteří "vyskočí" opravdu vysoko až třeba před patnáctým rokem. 2000 elo v devíti letech není žádnou zárukou pozdějšího úspěchu.

Bohužel pane Hofírku,

když si přečtete co jste napsal o MČR, vyznívá hodně divně. Opradu, velmi nekriticky. Uvidíte, jak zareagují jiní.

Naopak o extralize jsem nějak po ránu blbě četl já, reakci beru zpět, omlouvám se za ni a příště si raději přečtu dvakrát.   

17.04.2012 09:32:01 | Bond(James)

No souhlasím s tezí, že je lepší prohrát vyhranou partii než dostat na budku už od zahájení. Pak je totiž aspoň naděje do budoucna na další zlepšení kdežto když mě soupeř úplně přehraje po mém mizerném výkonu, tak si z té partie neodnesu nic.

Ale ohledně těch časovek si nemyslím, že se dají tak snadno "vyléčit", to není o tom říct si - hraj rychleji, to je o způsobu rozhodování se v určitém typu pozice. A tohle mi dělá problém dodnes i když znám přesně příčinu i způsob jak to odstranit.

17.04.2012 09:18:34 | Jan Hofírek

js - Myslím, že si nerozumíme. Pokud jsem napsal, že syn prohrál  či remizoval "díky" časovkám, pak jsem tím pochopitelně nechtěl snižovat výkon soupeřů ani omlouvat časové tísně - ostatně právě proto jsem tam dal ty uvozovky. Prostě - posuzoval jsem pouze šachový výkon. Příklad: partie s Jakubem Půlpánem. Po ztrátě pěšce v zahájení se soupeř skvěle brání, přesto je neméně skvělou hrou postupně přehráván. V časové tísni nevidí B. rozhodující tah, vedoucí k okamžité výhře... Já tu partii hodnotím (oboustranně) jako fantastickou a určitě jako jednu z nejlepších, které B. v poslední době sehrál. Samozřejmě - dostávat se do časové tísně je jistě špatné, ale lze to poměrně snadno odstranit, naopak naučit se dobře hrát šachy snadné není. Takže jsem opravdu nic neomlouval, pouze jsem napsal, že jsem byl se synovým výkonem velmi spokojen a na těch časovkách určitě zapracujeme.

Pokud jde o Extraligu, opět Vám nerozumím. Já jsem synův výkon nijak nevynášel, naopak jsem napsal, že nějaká přehnaná glorifikace za těch 10,5 z 11 není na místě, protože... atd. Plně s Vámi souhlasím v tom, že v soutěžích družstev jde vždycky o výkon družstva jako celku a není možné někoho vynášet či zatracovat a já jsem to také nikdy nedělal a neudělal jsem to ani v tomto případě, jak mi předhazujete. Vždyť uvážíme-li, že např. na prvních dvou šachovnicích hráli brněnští šachisté s mnohem silnějšími soupeři, pak jejich "slabší" bodový přínos má pro družstvo možná větší cenu než těch 10,5 na 4. desce. Osobně si myslím, že "nejplatnějšími" hráči byli Jirka Musil a Nataša Richterová, ale opakuji, je to pouze můj subjektivní názor...

17.04.2012 08:59:52 | Vladimir

js - k vekovym kategoriam: v niektorych sportoch, napr. tenise, je skutocne velky rozdiel medzi 11 rocnym a 12 rocnym hracom, resp. 13 rocnym a 14 rocnym adt. - dokonca sa to prejavuje naviac pri prechode od juniora k dospelym. V sachu vsak vek nezohrava az tak velku ulohu: 15 rocni talentovani sachisti su uz GM (minimalne IM), ako prihrad uvadzam ELO hracov v ich 15 rokoch: svet: Carlsen M. - 2581, CR: Laznicka - 2446, Navara - 2443, SR: Markos - 2372. Kazdy z uvedenych hracov urobil este progres cca 250 bodov. Takze kolko to mame skutocnych talentov v CR a kolko u nas v SR a ako s nimi pracujeme?

Neodpostim si parafrazovanie ex-majstra sveta M. Tala: vo veku tochto talentovaneho sachistu som ja uz bol ex-majstrom sveta... - co znamena, ze ak so skutocnymi talentami nebudeme profesionalne pracovat, tak ich na uroven 2750+ nedostaneme . A zase priklad z tenisu: tam sa to dari, vid kategorie mladeze a aj dospelych...

17.04.2012 06:46:21 | js

Pane Hofírku, to jste mne velmi zklamal (Vy né Ben). Očekával jsem, že dokážete být "na úrovni". Omlouvat chyby a výhry díky Benově časovkám, to žádný skutečný trenér nenapíše, nemyslí si to. Je vidět, že Vám trenérské vzdělání chybí. Ne kvůli "bumážce", ale kvůli tomu, aby jste se něco dozvěděl od opravdových trenérů.

Naopak, nalézt do časovky v rozhodující partii v mladém věku je chybou, chybou větší, než něco přehlédnout. A musí se na tom pracovat. A říci, že hrál lepší šachy než medailisté a "jen díky časovce", to je nefér vůči soupeřům a navíc šachově úplně vedle.

Pak sice píšete, jako v sebekriticky dobrém, že vítězství Brna není až tak zasloužené, v další větě, "ale Ben 10,5 z 11". Trošku podraz na spoluhráče, né?, jen Ben, že je tou "bílou vránou". 

Psal jsem k minulému článku, že jen největší talenti se prosadí v kategorii starších. Pro mne zklamáním Benův výkon není. Naopak posun nahoru, oproti, když byl mladší ve dvanáctkách. Tak za rok boj o titul a při tvrdé práci za dva (opět jako mladší), možná zase výše, možná doroste těch "opravdových" talentů.

Znovu, Ben mne nezklamal, popis MČR od vás je pro mnoho vašich příznivců (fandím všem, kteří na sobě makají) však velkým zklamáním.

16.04.2012 18:39:13 | H.N.Pillsbury

Rád bych pogratuloval družstvu Loko Brno i Benediktovi ke skvělému výkonu v extralize dorostu. Vítězství je naprosto zasloužené a 10,5 bodů z 11 k němu rozhodujím způsobem přispělo. A 8.místo na mistrovství ČR žádný neúspěch není, měl ze všech největší Buchholz a k zisku medaile byl blízko. Příští rok bude určitě bojovat o zlato. Anonymy, jako je " noFIDE", nemá ani smysl komentovat, zřejmě je to člověk s vážnými psychickými problémy. Do budoucna Vám přeji vše nejlepší a hodně úspěchů !

16.04.2012 17:53:15 | noFIDE

Na to, že jsi Hofírku nedávno vykřikoval po netu, že Benedikt vyhraje pro tento stát mistrovství světa, pokud ti lidi nasypou prachy na zaplacení účasti, tak si myslím že 8.místo v ČR v tomto kontextu vidíš zatraceně optimisticky, jdi pást žirafy.

16.04.2012 17:44:32 | Jan Hofírek

ahoj - Ne, horší nikdy nevyhrává, ale lepší občas prohrává... Proto jsou šachy spravedlivá hra.

noFIDE - V čem vidíte můj optimismus? A netykejte mi, slony jsem s Vámi nepásl...

16.04.2012 17:23:37 | ahoj

zdá se. že šachy je hra nespravedlivá a horší  vyhrává .......bravurní názor pane supertrenére

16.04.2012 17:12:45 | noFIDE

Hofírku, ty jsi ale optimista. Skoro jako někdo s virem HIV v krvi, který si říká, že AIDS u něj nepropukne..

Untitled Document

starší články




ceskecasino.com

www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox