Vlastimil Chládek

ředitel Dopravních staveb Brno
milovník šachů, bowlingu a cyklistiky
spoluautor knihy Gens una sumus

Myšlenky z rotopedu

[04.06.2013 12:09:39]

Myslím, že každý z nás má v oblibě určité věty a slova, která používá víc než je obecně obvyklé. Konkrétně pro moji osobu mě teď, v první chvíli, napadají slova prosím; pan; intenzivně; hoši; pokora; nemyslím to ve zlém; kamarádi; ženatá; komuňizmus; nestresujte mě;  pochvala…. (Bohužel mezi ně patří i slovo vyňaté – je na pět písmen a začíná na č – hráči bowlingu ho někdy ode mě slyší.)

                Skupinky námi používaných oblíbených slov by jistě byly  zajímavým náznakem námi používaného způsobu komunikace, možná i našich povah. Zkuste jimi případně přispět, bude-li se Vám chtít, do diskuze J

                Nevím, jestli víc než slova jsou pojmy, ale mě po celý život mimo jiné zajímá pojem fikce a taky absurdita. Zažíváme je asi všichni, některé více, některé méně povedené. Ale mám tyto situace rád. Vnímat je, nehnout při nich brvou, případně se jich účastnit, rozvíjet je. To mě uspokojuje. (Mimochodem to výše uvedené vyňaté slovo není to, které by možná v první chvíli někoho z Vás mohlo výjimečně napadnout.)

                Moje pravděpodobně nejlepší fikce trvala zhruba sedm let. Když jsme v roce 1992 založili Dopravní stavby, začala chodit na moje jméno spousta doporučené pošty. Neustálé chození na poštu mě nervovalo,  a tak jsem se dohodl se zaměstnancem ekonomického úseku a mým dlouholetým kamarádem, že mu budu půjčovat občanku, a on tu poštu bude mým jménem vyzvedávat. Prošlo to napoprvé, na podesáté a pak už to byla jen rutina.  Pracovnice na přepážce začaly časem mého kamaráda  vnímat jako váženého pana ředitele, on má i takovou vizáž, a ani občanku už po něm později nechtěly. Občas s ním prohodily pár slov, jak se daří firmě, co rodina atd. Říkal jsem si, že kdybych tam zašel se svojí občankou jako pan Chládek, že chci vybrat  peníze nebo podobně, tak  by si byly ne na devadesát devět, ale na sto celých nula nula procent jisté, že se jedná o podvodníka a volaly by policii. Totálně by  nastalé situaci, fikci, podlehly. Když jsme po oněch sedmi letech měnili poštu, přišel kamarád za mnou, ať se nezlobím, že už to dělat nechce, že už mu to v posledních letech nedělalo dobře. Na jeho nezvykle vážných očích jsem viděl, že nemá cenu ho přemlouvat.

                To byla dávná fikce, ale zajímavé situace zažíváme asi všichni poměrně často. Jedna, spíš ta absurdní, mě potkala minulý týden ve Vaňkovce v Brně;

Zaparkoval jsem vedle auta s řidičem, chtěl jsem vystoupit, ale on začal vyjíždět. Sundal jsem tedy ruku z kliky dveří a chystal si ještě jakési papíry. Podvědomě jsem zaregistroval, že vedlejší auto se jaksi zhouplo a zastavilo. Aha, ruční brzda, napadlo mě. Auto během několika vteřin naznačilo opět couvání, opět tedy moje ruka automaticky na kliku dveří, a opět jakýsi náznak zhoupnutí a zastavení. To už jsem mrkl na místo řidiče a spatřil postarší ženu, černovlásku. Přestože jsem spěchal, byl jsem kupodivu poměrně v klidu. A i ten můj pocit klidu a jakoby „velkorysé“  tolerance mě v tu chvíli docela uspokojoval. Dodatečně  vnímám, že to bylo trošku spíš mužsky přízemní. Při pátém šestém naprosto stejném opakování situace mě už klid začal opouštět, absolutně jsem nechápal co se může dít. Konečně paní vyjela, srovnala auto do uličky a chystala se odjet. To už jsem byl bleskově vystoupený a jen automaticky obhlédl situaci. Ten pohled mě šokoval. Řidička se chystala odjet a vedle jejího auta se přitom na zemi  válely dva poježděné, zašpiněné, cca pětilitrové, umělohmotné kanystry s persilem nebo nějakým jiným podobným svinstvem. Představa, že by ony kanystry byly řidičky, že si je koupila, nenaložila, pět minut přes ně skákala a pak bez nich odjela, mi připadala naprosto absurdní a neuvěřitelná. Přesto jsem na ni rychle zamával. Ona můj pohyb zaregistrovala a naše pohledy se střetly. Prstem jsem ukázal na kanystry. Nevěřil jsem svým očím a uším. Ona skutečně zastavila, vystoupila, společensky se usmála  a se slovy „Ježíš, já bych je tady zapomněla“ začala špinavé kanystry nakládat. Pomohl jsem ji, popřál hezký den a nejvíc mě z toho všeho  fascinovalo, že ona situaci považovala za naprosto přirozenou a byla úplně v pohodě.

Původně když jsem si o tomhle blogu přemýšlel,  jsem předpokládal, že někde tady  skončím svoje zamyšlení o slovech, fikcích a absurditách. Ale připadá mi to neukončené a ono opravdu tohle zamyšlení mělo prapůvod úplně někde jinde.  A sice v absurditě, kterou jsem osobně nezažil, ale kterou na dálku vnímám a o které jsem přemýšlel, a i o věcech navazujících a výše uvedených, při páteční rotopedové trestné dvojhodince. (Cyklocestu do  šachových Zaječic jsme z důvodu počasí  škrtli.)

Připadalo  mi opravdu absurdní, že člověku, který svojí nechutnou  opilostí znesvětil symbol naší státnosti, české  korunovační klenoty, není hanba o týden později rozhodovat, kdo by měl  či neměl být profesorem.

Připadá mi taky absurdní, že v médiích mají obrovský prostor „celebrity“, které vlastně nic zásadního nedokázaly, ničím zásadním společnosti neprospěly. Naopak že mimořádní  lidé, skutečné světové osobnosti svých oborů, jsou na pokraji zájmu. Měli bychom těmto osobnostem vědy, výzkumu, zdravotnictví, inženýrství, umění… dopřát více sluchu a uznání, a zvláště v médiích. I kdyby jen jako příklad mladé generaci, kde jsou ty pravé hodnoty. Oni to možná v první chvíli neuznají, ale kdesi v mozku zadrápnuté to některým do dalších let zůstane.

 Myslím, že třeba hodnotou, která  dodnes naštěstí nezdevalvovala, je profesorský titul. Je podložený spoustou práce, výchovou mladé generace, publikační činností atd., atd. Tento titul  se ani zatím nedá  jen tak jednoduše koupit za peníze, jak je dnes, u všeho možného, obvyklé.  

Myslím, že k jeho obecně uznávané vysoké společenské vážnosti  přispívá i to, že je udělován, respektive  tedy spíše předáván,  prezidentem republiky. Připadá mi absurdní, že bychom to měli zrušit jen kvůli mělkým náhledům  pana Zemana na společenské souvislosti.

 

                                                                                                                                             Vlastík

P.S.   Napsal jsem to úplně opačně, než jak to vznikalo i s odstavcem, který jsem už  nechtěl psát. Ale nemělo by to logiku.(Přemýšlel jsem si ještě hodně i o pojmu image a jak souvisí s fikcí, ale to už bych se do toho zamotal přespříliš.)

 

 

zobrazeno(14052x) | příspevky(29x)

vkládání nových příspěvků bylo pozastaveno

příspěvky k článku

11.06.2013 13:27:53 | Vlastík

 Blíží se dovolené, jestli někomu z účastníků diskuze této, ale i minulých, chybí do zavazadla případně kniha, zavolejte na firemní telefon paní Monice - 544 210 659, rád Vám knihu Poděkování andělům (ilustrovaný blog) věnuji.

Děkuji za inspiraci LU

11.06.2013 13:21:43 | SPD

Dobrý den, diskuze k tomuto blogu se stočila úplně jiným směrem, než pan Chládek asi zamýšlel.

Nicméně i já chci přispět svým názorem k tomuto tématu.
Homosexualita mi přirozená nepřipadá.
Vezměme si třeba případ, že by homosexuálové netvořili menšinu, ale většinu společnosti.
Myslím, že taková společnost by dlouho trvat nemohla.
Je to vše o lidech, a ačkoliv mi homosexualita úplně normální nepřipadá, když znám člověka, který je slušný, tak je mi ve finále úplně jedno jestli je homosexuál, cikán nebo politik. Takového člověka potom respektuji.
Závěrem musím říci, že si rozhodně více vážím a respektuji slušného homosexuála, než toho kdo ze srdce volil za prezidenta Miloše Zemana.
Pěkný zbytek dne.

11.06.2013 10:27:18 | Lu

 ach ach, lidé rozumní: pan Miroslav několikrát vysvětlil, proč toto "šťavnaté téma" nakousl, a také řekl, že to do diskuse k tomuto blogu nepatří, i když pozdě i já mám potřebu malého komentáře. Svoboda slova, myšlení a vyjadřování. Každý má právo na svůj názor, my můžeme souhlasit nebo oponovat, nikoli "kamenovat" a odsuzovat. Bez opozice není demokracie, jak jednoduché. Přiřadila bych k tomuto blogu i slovo TOLERANCE, tolikrát skloňované, a hojně užívané,  bohužel myslím, že většina lidí vůbec netuší, co to slovo znamená.

Hezký den přeji

09.06.2013 23:15:00 | kedvis

Bavíme se o sexuální orientaci 4%?  A co jiné deviace? Neposuzuji lidi podle orientace, ale podle jejich chování. 

09.06.2013 14:14:47 | Tomáš

 re Miroslav K:  Ufff.....

07.06.2013 19:10:29 | Miroslav Klouda

Pane Tomáši pokud má někdo vrozenou touhu po stejném pohlaví je to nenormální stav. Tento člověk by se neměl prezentovat nějak na veřejnosti spíše by měl žít v ústraní a o své poruše mlčet. Do této diskuze to nepatří a nemá cenu to dál rozvádět. Můj názor na tuto věc znáte. Pokud jde o pana Zemana a o pana Kalouska z videa na idnesu.cz jsou oba dva opilí. Takže si můžem udělat obrázek, jací jsou dnes politici a co je to dnes za divnou dobu.  Pan Chládek ve svém blogu poukazuje na krásné a příjemné věci ze svého života takže mě už dále nepřísluší se vyjadřovat k tématu homosexuality, protože to opravdu nepatří do této diskuze. Odpovídal jsem těm, kteří berou homosexualitu, jako normální věc. Ať se daří.

07.06.2013 15:34:05 | Tomáš

 re Miroslav K: má-li někdo vrozenou touhu po stejném pohlaví je to nenormální? Měl by třeba dostávat elektrošoky či podstupovat jinou léčbu? Zavřen do ústavu? Narodí-li se někdo s fyzickým postižením - měl by se odsunout někam do "lágru"? Kde je hranice "NORMÁLNÍHO"?  

07.06.2013 08:17:00 | Vlastík

Miroslave, máte pravdu, mě opravdu v tom odstavci nešlo o pana Putnu, či homosexualitu. Šlo mi jen o to, že jestliže chce někdo kázat pravdu, tedy například rozhodovat kdo bude či nebude profesorem, měl by se podle toho sám chovat. Alespoň trošku. ( Ovšem když jsem dnes ráno slyšel v rádiu pana Kalouska, bylo mi z toho všeho smutno).

06.06.2013 16:56:35 | Miroslav K

Paní Moniko je to samozřejmě Váš názor, o tématu se dá diskutovat.  Rozhodně homosexualita není normální a ve společnosti by neměla mít místo natož nějakou podporu. Základem je zdravá rodina pro stát. Pokud mě řadíte někde o 100 let pozadu či za ne zcela zdravého to Vám nemám za zlé. Spíše jste podlehla dnešní módě. Prezident Zeman a pan Putna nejsou moji oblíbenci. Pan Chládek uvedl, že to není o panu Putnovi či homosexualitě ten poslední odstavec. Takže to sem nepatří.  Při čtení blogu jsem však myslel, že slovo Zeman a profesorský titul je právě ve spojitosti s touto kauzou.  

06.06.2013 10:21:18 | Monika

Pane Miroslave K, většinou komentáře nepíši, ale při přečtení Vašeho příspěvku mě jímá hrůza a velice se podivuji nad tím, jak homosexualitu považujete za cosi "individuálního", anebo ty co ji "podporují". Já jsem heterosexuálka, ani "to" nijak  nepodporuji, ale vy jste zřejmě někde o 100 let pozadu a zřejmě ne zcela zdráv.

Jinak i já přispěji se svým (ne)oblíbeným slovem a tím je "zapomněla jsem" , trošku smutné, já vím. A k naštvání pro zaměstnavatele . Polepším se!

Hezký den

05.06.2013 15:26:28 | Vlastík

 To je malíř Vladimír Véla. Http://www.vladimirvela.cz

05.06.2013 13:07:19 | Inconnu

Ty obrázky jsou hezké, co je to zač? Děkuji.

05.06.2013 11:35:55 | ancien

 

Ačkoliv jsem už jednou nohou na cestě k Pyrenejím, tak mně to nedá, abych nepřidal svou trošku do mlýna. (Tak a v jedné větě hned dvě slovní spojení, klišé, před kterým tolik varoval G. Orwell ve své eseji jak psát). Jenomže stačí pustit televizi, otevřít noviny a už se to na nás valí, jedno opotřebované slovní spojení za druhým. Ale dopadá na úrodnou půdu. A myslím, že to ani nemusí být v neprospěch věci, často taková klišé působí jako výstižné zkratky, které průměrné obecenstvo chápe snadno.
Jako docela dobrou absurditu považuji časté užívání slova smysluplné . A začal s tím (pokud se pamatuji) otec našeho divadla nesmyslu – absurdního divadla – Václav Havel. To je docela příznačné.
Ovšem pro politiky život staví výzvy, a zdá se, že jednu za druhou, oni je vnímají. I podnikatelé by mohli o tom hodně říct, ovšem až prodiskutují filosofii svého podnikání.
A tak čas od času (kromě Vlastika) se nějaký literární kritik, nebo vědec z pracoviště ČSAV
zahloubá nad tou fikcí, která díky takovému vyjadřování v myslích čtenářů nebo diváků vzniká. Tak a končím, čas neúprosně klepe na dveře. Utíká to neskutečně. Skutečně?
(Zajímavá diskuze, ale nestíhám. Za tři týdny nashledanou)
                                                                                                ancien 

05.06.2013 11:16:53 | Vlastík

Klárko, dík za příspěvek. Když jsem přemýšlel o oblíbených slovech, popadla mě trošku hrůza, že nějaké slovo používám až extrémně nevhodně často a při tom si to třeba ani neuvědomuji. Slovo uspokojovat sice není tenhle případ, ale máte pravdu asi ho používám více než je obvyklé, a při tom mě v mém výčtu ani nenapadlo.Poznámka o Freudovi je zajímavá, naše podvědomí a sny je neprobádaná a tajemná mořská hlubina.

Miroslave K., nezlobte se, ale ty poslední odstavce vůbec nejsou, z mého pohledu, o panu Putnovi a homosexualitě.

Magdaleno, Karle, Miroslave P. děkuji za příspěvek.

Inconnu - velmi výstižné!

Kipko, omlouvám se, ale moc jsem tomu neporozuměl, ale jsem teď ve víru dne nesoustředěný.

Vlado ahoj, když jsem uviděl Tvůj příspěvek, taky se mi zlepšila nálada. Ve středu večer, resp. tedy už dnes, budu v Blavě. Přijď na kávu. (budu se pokoušet o "podvodnou" Perfektgame:o)

Martine, chválíš Klárku, že je pozorná čtenářka, ale Ty nejsi pozorný čtenář :o(

hezké odpoledne Vlastík

05.06.2013 09:41:15 | martin

Napadají mě ještě slova ženatá a myslím, že to vybrané slovo používané často při hře v bowling je čupka, ale nevím, Vlastíku co?

05.06.2013 09:17:59 | Magdaléna

Pro pana Miroslava K.. - od pana doc. Putny o Prague Pride:

http://www.lidovky.cz/putna-hrdost-stud-a-karneval-dgb-/nazory.aspx?c=A110810_201043_ln_domov_mc

05.06.2013 08:47:04 | martin

Bravo Klárko, vy jste buď velmi pozorná čtenářka nebo musíte Vlastíka dobře znát...

05.06.2013 08:29:36 | Inconnu

pane Miroslave K. - mám rád historii, takže děkuji za příspěvek, dýchající atmosférou středověku. Jestli si nepletete ona 4% s exhibicionistickou špičkou ledovce, nadšeně manifestující na různých mediálně zajímavých parádách za práva, která už dávno mají. Z těch pravda není moc důvodů být nadšen, ale ne kvůli sexuální orientaci, ale spíš způsobu uvažování "dokud dávají, řvi a dají ještě víc". Ale v tom jede kdekdo.

05.06.2013 07:45:05 | Kipko

Připadá mi to  jako případ pro pana Chocholouška. Rozčtvrcen sekyrou kata? Sen nad ránem?  Provokace?

04.06.2013 22:51:25 | Miroslav P.

 Miroslav K: Ty jsi ale inteligentní člověk...

04.06.2013 22:25:22 | VH

 Vlastik, hodne unaveny som teraz docital blog a naozaj sa mi zlepsila nalada - "nezdevalvovany profesorsky titul". Zeby naozaj sa radovo nerozmnozili akurat profesori pri radovom zvyseni poctu vysokych skol za poslednych 100 rokov?

Prirovnanie k sachu: sachovy velmajster - prd 50 rokmi poznali sachisti vsetkych velmajstrov na svete. A dnes ani nevieme ich pocet. 

04.06.2013 20:14:45 | Miroslav K

RE: Magdaléna

Takže podporování 4%  nebo-li z vulgárního hlediska úchylných prasat je podle vás v pořádku? A to i v případě lidmi s  profesorskými tituly.  Nedivme se, že školství je v bahně a o  Česká republice  to platí to samé. Inteligentní člověk nemůže nikdy podporovat gaye a nějaké pseudohumanisty. Zemana nemusím, ale v tomto případě měl pravdu.

04.06.2013 19:00:52 | Magdaléna

 To Miroslav K. :  Ano, mýlíte se.

04.06.2013 18:52:18 | Miroslav K

Myslím si, že problematický profesor , který podporuje gaye není profesorem, ale úplně něco jiného, který nemá v naší společnosti žádné místo. Nebo se snad mýlím?  Pokud tento profesor získal někdy profesorský titul tak pak ochraňuj tento stát před takovými indivuduami. Pak se nelze divit, že máme tak hloupou mládež a plno tupých celebrit. Co je na těch vysokých školách učí jenom blbosti. Tohle se pak odráží ve společnosti. V současné době v Čechách řeší mnoho lidí problém s povodní a ti co to nepocítili na vlastní kůži nemohou nikdy říci, že měli někdy starost či problém. Taková je realita. Obdivuji hasiče, kteří dokáží opravdu pomoci.

 

 

04.06.2013 14:51:45 | Karel Matějů

Byl bych velmi rád, kdyby se co nejčastěji mezi našimi oblíbenými a hojně  používanými slovy objevovalo zejména slovo POKORA. Vlastně bych byl rád,kdyby se lidé alespoň naučili význam a smysl tohoto slova,neboť jsem přesvědčen,že mnozí jej vůbec neznají.

A také bych byl velmi rád,kdyby si lidé uvědomili,že ne vždy se jejich nejvyšší,byť jejich většinou zvolení (snad alespoň tomuto lze proboha věřit) představitelé chovají tak,aby těm "obyčejným" lidem byli příkladem. Více než bohužel - u nás je to právě naopak. Chovejme se proto podle svého vlastního přesvědčení a  z veřejně publikovaných a známých skutečností si berme příklad jen vyjímečně ...

04.06.2013 13:40:13 | Klárka

 Jako čtenářka Vašich blogů bych dodala, že do Vašeho seznamu oblíbených slov určitě patří i "uspokojovat". Viz i tento poslední blog. A není asi náhodou, že to slovo má i ten erotický význam. Omlouvám se za tuto doušku, nemůžu si pomoci :-)   Vidím, že i zde platí: "Freude, freude, freude, vždycky na te dojde."

04.06.2013 13:38:44 | Vlastík

Lutz: Nezakládal a to jméno ani neznám.

04.06.2013 13:36:19 | Jaroslávek

 Myslím, že mnoho lidí by poštovní vzpomínce nevěřilo. A přitom stačilo jen sundat brýle. 

Jaroslav

 

04.06.2013 13:09:35 | lutz

 Nezakládal Dopravní stavby i Olda Vinkler?

Untitled Document

starší články




ceskecasino.com

www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox