Vlastimil Chládek

ředitel Dopravních staveb Brno
milovník šachů, bowlingu a cyklistiky
spoluautor knihy Gens una sumus

Poutník

[14.03.2012 13:40:26]

 

Dnes ráno jsem si přečetl nesmírně upřímný blog pana Kaňovského. Při jeho četbě jsem si vzpomněl i na svoje studentská léta. Bohužel, první co se mi vybavilo, byly děsivé noční můry, které ze svých vysokoškolských studií mám, a jež mě dodnes, občas, ve spánku pronásledují….
                Dnes bych chtěl napsat o stavbě hotelu Sýpka a věřím, že Dejfův  text mě namotivuje  k co možná největší upřímnosti.
                Stavba zahájila v létě loňského roku a chtěli bychom ji dokončit do začátku letošních prázdnin. Někdy v době prvních prací jsem napsal blog „Cílová páska“. „Radil“ jsem v něm, na základě svých zkušeností, potenciálním investorům, jak postupovat, aby při realizaci jakékoliv své stavby, dosáhli předpokládaného cíle. Na tento blog jsem si v průběhu stavby několikrát vzpomněl, někdy byl spokojený, ale někdy se i začervenal. Všechno nevyšlo….
                Pokusím se některé důležité body z onoho blogu vyhodnotit – jak se mi je v tvrdé realitě života podařilo, resp. nepodařilo naplnit.
                Ad 1 ) Volba architekta
                Jako architekta – projektanta jsem si vybral šachistu, spoluhráče z Lipovce, Martina Habinu. Hlavním důvodem bylo to, že je z Blanska, a nedat mu šanci realizovat prestižní projekt v místě jeho bydliště, by bylo ode mě zřejmě trochu nefér. Proto jsem zcela výjimečně o jiné osobě ani neuvažoval. Jeho práce jako jediná neprošla tvrdým výběrovým řízením. Martin je pro mě po pracovní stránce osobou dvou povah – zcela jasný Jekyll a Hyde. Jedna tvář je komunikativní, flexibilní a vstřícná, ta druhá logicky víceméně opačná, konkrétněji řečeno architektonicky ješitná, následně komplikovaně komunikativní. Mým úkolem na naší stavbě tedy bylo, aby Jekyll někam odcestoval a zůstal jen usměvavý pozitivní Hyde. Někdy v září-říjnu se mi to, ale vůbec nepodařilo, po nocích jsem mu psal kritické maily, po jednáních s ním jsem míval tlak 160/120. Ocitli jsme se na hranici totálního rozchodu. Najednou se to, ale začalo otáčet a teď jsem opravdu docela spokojený. Trochu to bolelo, ale pan Jekyll doopravdy kamsi zmizel a zůstal jen architektonicky roztančený mistr Hyde!
                Ad 2 ) Výkaz výměr,   Ad 4 ) Zadání soutěže, Ad 5 ) Cenová nabídka, Ad 7 ) Smlouva
                Zpracované soutěžní podmínky – nabídku na provedení stavebních prací - odevzdalo 14 stavebních firem. (Cenový rozptyl byl 70 až 110 procent architektem – projektantem uvažované ceny). Následné období – důsledné a detailní zpracování cenových nabídek a dalších nabídkových ukazatelů, následný výběr zhotovitele  a uzavření smlouvy – je opravdu asi to nejdůležitější období v celé etapě realizace. NIKDY TO NEPODCEŇME!  Toto se, pevně věřím,  podařilo. ((pro konkrétní informaci – na této stavbě jsme se dostali v hodnotě smluvně uzavřené ceny na  cca 73% ceny plánované projektantem; ale hlavně k dnešnímu dni (70% objemu stavby hotovo) jsou vícepráce zhotovitele na úrovni víceméně kladné nuly) (!!)
Ad 3 ) Stavební dozor
Stavební dozor na této stavbě je skutečně neúplatný a skutečně odborník. Ale není tak přísný, jak bych si přál. Tuto přísnost jsem nerad, neochotně a nečekaně  musel  tedy vzít na sebe. Ale nedá se nic dělat, skutečně se nesmí promíjet, a hlavně v začátcích stavby, žádný případný šlendrián, nesmí se v žádném případě podlehnout z důvodů vlastního pohodlí, podbízivě krásným a odborně znějícím větám resp. tedy účelovým frázím.
Ad 10 ) Kamarád
I tady pro stavbu Sýpky jsem objevil kamaráda. V průběhu rekonstrukce, jsme v jednom původně obslužném podlaží všechny nosné zdi a příčky vybourali a jako z pohádkového oříšku se vyloupl krásný sál se zbytky pruských kleneb (jsou klenuté v obou na sebe kolmých osách) Všichni oficiální odborníci řekli, že klenby jsou tak porušené, že jsou neopravitelné, nezrekonstruovatelné.
Před třiceti lety při rekonstrukci železniční vlečky ČKD Blansko, zastupoval investora a de facto mě řídil pan Zdeněk Musil (řečený Maršál). Již tehdy měl pověst odborníka a manuálního machra na sakrální stavby. Teď jsem nezaváhal, rozjel jsem se za ním a po několikahodinovém hovoru  ho přesvědčil k nezávaznému zrekonstruování pár metrů čtverečných předmětných kleneb. Vyšlo to skvěle, na stavbě už zůstal a nejsložitější zednicko – historicko – rekonstrukční práce provádí on a všichni za ním; za intuitivním neomylným statikem a odborníkem, chodí na konzultace. Pečlivě mu naslouchám.
 Za dosud největší neznámou projektu, za možný fatální omyl, považuji absenci výtahu. Vestavění, jak do vlastního půdorysu stavby, tak i zvenčí, šlo prosadit jen za cenu významných negativních, dispozičních a architektonických, ústupků. Samozřejmě i ruku v ruce s finančními. Náhradou  ale je nádherné historické schodiště, tady bych chtěl udělat z negativa pozitivum, velmi se mu věnujeme. Pochybnosti, zda jsem nepodlehl špatné myšlence, ale ve mně stále zůstávají.
Vlastní stavba se tedy chýlí k závěru, nyní je na stole především otázka interiéru. Jeho součástí je i zmiňované schodiště. Na nejprostornější podestě bude vystavena socha „Šachový turek“ od pana Zdeňka Makovského. Model je již vytvořen a byl odsouhlasen k výrobě. Jsem opravdu zvědav jaké emoce tato šachová socha vzbudí. Přál bych si i další zajímavé šachové i nešachové interiérové prvky. Ale je to hodně o nápadu a zážitcích.
Na šachovém vlaku jsem se při nastupování v Praze pohyboval po perónu a v jednu chvíli mi tam překážel jakýsi motající se postarší pán s kufrem ruce. Až když jsem do  něho,  s mírným zakletím, takřka vrazil, uvědomil jsem si s úžasem v očích, že je to pouze socha reálného cestujícího. Vteřinu jsem ho s úsměvem pozoroval; do dvou metrů nemotora, od dvou metrů reálná socha.
Přesně takovou sochu bych chtěl umístit na venkovní terasu  u výhledu do zámeckého parku. Představuji si  tam – čekající krásnou dívku, v šortkách a vasilu, naboso...
Osamělý, parkem procházející, poutník možná při jejím spatření zamíří na zahrádku – terasu. Objedná si třeba absinth a najednou ve svých snech a fantaziích nebude, v její společnosti , tak úplně sám a osamělý.
                                                                                              Hezký den Vlastík
P.S. Ty noční můry z vysoké školy jsou o zkouškách, na které jdu, shodou všech možných okolností zcela nepřipravený, a ani neexistuje jakákoliv reálná šance obtížnou látku pochopit a  doučit se. Konec studia, zdá se,  je neodvratný…

P.P.S. Nakonec fotografické části přikládám ještě jednu fotografii, jsem na ní já, malý Vlastík a jeho syn.

 

fotografie

zobrazeno(13124x) | příspevky(23x)

vkládání nových příspěvků bylo pozastaveno

příspěvky k článku

04.04.2012 21:55:41 | Vlastik

Davide ahoj, dík za přání a přeji Ti, ať to i Tobě padá. Hodně štestí ve skupině . Vlastík

17.03.2012 21:49:49 | David Podrabský

 Dobrý  večer

Přeji všechno nejlepší k svátku hodně štěstí zdravý a hlavně

 "ať to padá" 

Hezký večer David

17.03.2012 21:12:30 | Vlastík

Voblouku, resp.případně pane Voblouku, dík za upozornění. Nezkontroloval jsem to, ale Jekyll mi znělo velmi negativně. Možná to byl záměr autora.

Jaroslave, doufám, že až jednou Sýpku objevíš, tak že u toho budu - nebudeme vzpomínat na minulost, ale vyzvu Tě na partii.

Davide přeji Vám hezký večer a dík za příspěvek. Myslím, že jste velký favorit na cenu v soutěži o partii, ale pro ostatní - nebude jen jedna cena .  

Anciene, ta dívka nebude opřena a nebude nyjící bude hezká a trošinku sexy a z deseti metrů živá, s jiskrou v oku... Ale uvidíme a hlavně motivuješ mě! S vrcholovým sportem máš pravdu.

Giocozo, Váš příspěvek mě překvapil a potěšil a jestli znáte zajímavosti z historie, prosím případně se ozvěte.

Jirko, Tobě jsem tu knihu věnoval moc rád. Jestli zítra hraješ, tak Ti přeji krásnou partii.

Hezký večer Tobě i všem ostatním.             Vlastík  

15.03.2012 19:50:39 | Michal

Dobrý večer,

jenom si tak dumám - Sýpka bude od prázdnin, šachový vlak pojede přes Blansko ... to jsem zvědav, pane Matocho a Chládku, co vás dva napadne za taškařici.

 

15.03.2012 19:45:55 | Alois Kunc

Hezký večer Vlastíku,

po pohledu na fotky ve mně obrovsky narostla nedočkavost vidět to hotové v céle své kráse. Ten sál s tou klenbou vypadá nádherně...

Budu Vám přát, aby čas potvrdil, že všechna Vaše stavební rozhodnutí byla správná.

Ať se Vašemu vnoučkovi a celé Vaší rodině dobře daří.

Lojza

15.03.2012 12:45:50 | Vlastik

Karle, úplně upřímně a v dobrém, to, že bych si vybral Martina proto, že vím, že ho k něčemu zlomím, tak to jsi bohužel velmi velmi vedle. Ja miluji konstruktivní debaty, vyhrocené diskuze a následně vybroušené závěry. Jsem dalek lámání někoho k něčemu. A opět úplně upřímně, musím v zásadních rozhodnutích věřit sám sobě. Jinak je to cesta do pekel. Měj se hezky a díky za příspěvky. Vlastik

15.03.2012 12:38:26 | Voblouk

Jen poznámka k Vašemu přirovnání. V knize od R. L. B. Stevensona byl Dr. Jekyll "ten dobrý" a pan Hyde "ten zlý".

15.03.2012 11:51:26 | Martin Habina

Přeci jen ještě jednou zdravím a krátce odpovím panu Hledíkovi. Pominu, s dovolením, část, kde mluvíte za Vlastíka, ale co se týče Vašeho názoru na původ řešení kompoziční dilatace (samozřejmě nikoliv dilatace konstrukční - možná tam míří jedna Vaše věta, ale nejsem si jist, tak promiňte), konstatuji, že se pletete. Ale nevadí, vzhledem k tomu, jak málo o tom projektu víte, je to pochopitelné. Přeji Vám hezký den.

Z jiného soudku, já se těším, že zřejmě sýpka bude i pěkným místem šachových dostaveníček, vrabci na střeše štěbetají lecos.

15.03.2012 11:23:40 | Jaroslav Hájek

Není jedno, ve kterém městě budu Sýpku hledat. Zdravím Vlastíka, Tobi i ostatní známé.

15.03.2012 10:01:15 | David Navara

Ten smajlík patřil samozřejmě za druhou větu.

15.03.2012 10:00:55 | David Navara

Pěkný článek! Jinak knihu Tal a jiné eseje jsem také přečetl jedním dechem.

Re giocozo: O 50 ELO-bodů? Tak rychle snad ta inflace ratingu nepostupuje!

15.03.2012 09:21:34 | ancien

Do přívětivého a poklidného tónu této diskuze musím nasypat trochu (i když překatrovaného) písku.

ad Martin Habina: pane architekte když Vlastík uvedl všechny důvody, pro které si Vás zvolil, tak opomněl jeden: dobře ví, že Vás nakonec vždycky zlomí a prosadí  proti vašemu názoru vždy ten svůj. Tak se to stalo i v případě jasného oddělení přístavby od původní sýpky.

Nejde o dilataci, jde o uspořádání hmot rozdílných ve tvaru i funkci. Považuji to za významné. A až Vlastík doplní foto současného stavu bude jasno pro všechny.

ad Tobi: už jsem viděl malý model skulptury Turka a docela překvapivě (vzhledem k jeho autorovi) se mně líbil – i když jeho umístění na podestě může být problematické. Naopak za kýč považuji bronzovou dívku opřenou o zábradlí a nyjící nad jezírkem. Zároveň vím, že bude mít obrovský úspěch, tak jak ho mají podobné superrealistické figury po všech městech Evropy.

Gemma Sosonko: ano jako červená nit v názorech velmistrů se táhne smutná úvaha o zániku skutečně tvořivého a „krásného“ šachu jako uměleckého díla. Ale tak přece už zanikl původní radostný smysl sportu (myslím vrcholového) a je jen na nás, abychom se z vlastních výkonů dokázali potěšit i tak. (Jinak mně trochu pobavila Sosonkova citátomaníe).

15.03.2012 08:08:41 | martin h

Já se na zmodernizovanou Sýpku taky těším, nikdy jsem v ní ani předtím nebyl. Jinak taktéž gratulace k vnukovi a taky si asi budu muset tréninkově vyjet. Do Alp se to bude hodit (a doufám Zdeno, že pojedeš taky)      

15.03.2012 07:39:46 | giocozo

Tak Hugo František starohrabě Salm-Reifferscheidt by měl jistě radost. Sýpka bude přesně podle jeho kréda, propojením kultury s moderním světem. Socha Šachového turka je dobrý nápad a ten kdo si na ní šáhne, bude mít do roka a do dne minimálně o 50 elo bodů více.

15.03.2012 06:48:02 | Luboš

I když je naprosto pochopitelné, že při takovém velkém díle, jakým rekonstrukce Sýpky je, se musí objevovat rozdílné názory a představy "rekonstruktérů", zcela jistě jde všem o ten nejlepší konečný výsledek. Já se na novou Sýpku nesmírně těším. Mám s ní spojené zážitky z mládí a rád si je oživím. Ve stavebnictví se moc nevyznám, ale věřím, že na mě při její návštěvě dýchne tajemné kouzlo . Přeju nejen Vlastíkovi a Martinovi, ale i všem ostatním, ten nejsprávnější tlak  . A nejmladšímu z rodu Chládků šťastnou hvězdu!!! Luboš

14.03.2012 22:25:09 | Vlastík

Martine, dilatace zcela jistě není nejsložitějším momentem na stavbě, dle mě tak desátým až dvacátým. Jen namátkou odvodnění celé stavby !! Vyčištění sálu, klenby, střecha, atd. atd. To jen na první pohled podléháš rychlým soudům a navíc případné řešení přece existuje, na rozdíl od jiných nevratných věcí .

Anciene poděkování patří především panu Modrovi. On tuto úžasnou knihu nachystal. Tuto knihu rozdávám svým přátelům nešachistům a fascinuje mě vždycky jejich pozdější věta - přečetl jsem ji Vlastíku jedním dechem.

Díky Breto Tobi. Moc doufám, že Vás návštěva Sýpky nezklame. Teď jsem slezl z rotopedu - Alpy se nám blíží  . Hezký večer Vlastík.

14.03.2012 21:09:08 | Martin Habina

Dobrý večer všem.

Vlastíku, stavba jde do rozhodující fáze a mě se zdá, že realizační tým docela šlape. Teď jen musíme vydržet. Tvá poetická kritika je půvabná, cítím z ní obdivuhodný nadhled. Známe se už léta a realizovali spolu řadu projektů, vlastně všechny Tvé vize nových občanských staveb. Stavění je drama a výsledek vždy trochu ovlivnila i naše intenzívní, většinou vstřícná, ale často i třeskutá interakce. Ale to  hlavní vysvědčení Tvé energii je, že všechny ty stavby výborně slouží a jsou návštěvníky oblíbené. Sýpka je mimořádná, má obrovskou vnitřní sílu a ve spojení s Tvou myšlenkou určitě vznikne skvělá věc. Jsem moc rád, že u toho mohu být. Moc jsem se snažil a dál snažím, aby i architektonický výsledek byl co nejlepší. Víš, že naše polemiky vlastně nikdy nekončí, a byť mě mrzí, že některé věci neakceptuješ, zdá se mi, že náš názor na řešení jde paralelně jedním směrem. Ale opravdu musím dát částečně za pravdu názoru pana Hledíka, nakvašeně popsanému v ancienově příspěvku v bodě 1). Dilatace obou částí není na můj vkus zcela důsledná. A je tak trochu jizvičkou z našeho nejsložitějšího momentu na této stavbě. Ale vím, v kontextu celého díla jde o drobnost. Přeji Ti dál pevné nervy a ideální tlak.

14.03.2012 19:45:09 | Tobi

to ancien: Tal a jiné eseje jsem ještě nečetla, ale pokud jsou jenom z poloviny tak hodnotnou literaturou, jako Nejen o Salo Flohrovi a Znal jsem Capablanku od téhož autora, tak Vám ani nemusím přát pěkné počteníčko. Jediné snad co bych proti stylu psaní Genna Sosonky vypíchla je až přílišně vtíravý pocit, že šachy ve své pravé kráse v podstatě umřely s generací šachistů minulého století. Já věřím, že to tak (ještě) není. Mně je někdy při čtení jeho textů skutečně smutno. 

Ostatním se omlouvám za OT. Tady by to mělo být hlavně o Sýpce, já to ale chtěla ancienovi moc říct a jiné spojení na něj neznám.

 

 

14.03.2012 19:30:18 | Tobi

Dobrý den.

Shodou okolností je to asi tak 4 dny, co jsem si architektonické návrhy a práce p. Habiny prohlížela na internetu, převážně na jeho stránkách. Pokud mohu svůj zcela osobní názor, je dobře, že jste se jeho stylem, který je velmi populární v dnešní době, nenechal zcela vést. Jeho styl prezentovaný na stránkách se trošku rve s původní myšlenkou historické Sýpky. Tím nechci práci Martina Habiny nikterak kritizovat, věřím dokonce, že má velmi mnoho obdivovatelů a příznivců v dnešní době, mám dva kamarády architekty a i ti jsou přesně stejného ražení. Vůbec mě nepřekvapuje, že jste narazili na rozpory. A říkám k tomu, dobře tak! Pokud přátelství či spolupráci nerozbijí, jsou jenom a jenom přínosem.

K absenci výtahu říkám jaká škoda! Co nemocní, co starší a dovolím si i říci, co ti, již o ně pečují? I ve Vašem zájmu doufám, že takových hostů nebudete mít moc. Protože dobře vím, co to znamená dostat staršího člověka, či vozíčkáře někam, kde je bariéra, či chybí výtah. A věřte, že to dokáže zkazit hodně z perfektního dojmu z ostatního.

Na Šachového turka jsem už velmi zvědavá. Zatím pracuje od první zmínky o něm jen fantazie, jsem zvědavá, jak moc se bude lišit od reality.  

Bronzové sochy stylu viz. Cestující s dětmi a kufrem na peróně 1. nástupiště v Praze se mi líbí, nedávno nám u Lipenského jezera nainstalovali na jednom březovém výběžku Lipenskou vílu v podobném stylu a velmi pěkně to doplnilo už tak krásné místo. Vybízí k zastavení, k usebrání a fantaziím, jaký asi příběh ta socha může mít. Proč víla, proč tam, proč se dívá, kam dívá…já věřím, že i ve Vašem parku budou lidé nad tou sochou snít a vymýšlet jí příběhy. Je to pěkný nápad.

K Vašemu prvnímu P.S. – ani nevíte, jak moc rozumím tomu, co píšete. A to ani nestuduji já. Čekání na konec je …víc než nekonečné. Na druhou stranu, díky Bohu za sny, které nám neodbytně připomínají, kde je třeba přidat. Někdy takové mívám a probouzím se z nich zpocená, jsem za ně ale ráda, protože většinou právě po nich se do toho či onoho pustím víc naplno.  

Na Sýpku se určitě přijedeme podívat!

 

 

 

 

 

14.03.2012 17:16:11 | ancien

Ještě k mému předchozímu příspěvku: po velmi zevrubném seznámení s programem musím (a rád) vymazat bod, který je uveden za 4).

Ale přece jen: ve fotodokumentaci chybí to záísadní- současný pohled na fasádu Sýpky s přístavbou a s novým pojetím střechy.

A do třetice velká pochvala: dostal jsem od Vlastika eseje Genny Sosonka (Tal a jiné eseje). Strhující čtení i pro každého (i naprostého šachového amatéra). Jiskřivý styl plný citací předvádí především sovětské mistry světa. Hra náznaků i faktů nenechá čtenáře vydechnout. Díky patří všem, kteří na knize pracovali a především generálnímu sponzorovi, který napsal i úvod.

 

14.03.2012 16:45:54 | Vladimir

Mne sa strasne zapacila este jedna myslienka, ktoru Vlastik neuviedol: CASOVE ODPOCITAVANIE!, a to priamo na internetovej stranke. Mozem sice len odhadovat, ze v case 0:00:00:00 nenastane vybuch nicoho ineho ako sampanskeho, ale pracovat pod takymto tlakom je z mojho pohladu odvazne.

PS: Myslienku som samozrejme hned pouzil. Casove odpocitavanie, ktore som spustil v jednom velkom projekte sposobilo, ze hned jeden z hlavnych mitingov absolvujem na telefone. Zacina o 9:00 hod., ja budem mat sedemhodinovy casovy posun - ktorym asi tak smerom?!.

 

 

14.03.2012 14:48:31 | ancien

Vlastiku nakonec jsem se rozhodl, že dopis, který jsem Ti poslal po tvém pozvání na Sýpku připojím do diskuze. Asi je moc dlouhý, ale naprosto se týká tvého blogu.

Po docela rychlé prohlídce sýpky jsem o tom musel ještě trochu přemýšlet a abych to nějak uzavřel, tak ti to musím napsat i když vím, že to nic nezmění a taky vím, že to naše vztahy (od vydání knihy docela rozvolněné) nijak neutuží. Ale než to hodíš do koše, zkus si to bez emocí přečíst, je to na pár minut.

 Je to daleko krásnější stavba, než jsem čekal, má velmi sugestivní atmosféru a zaklenuté prostory  jsou zcela ovládány klenbami, které s elegancí odolávaly velikým tlakům, když sýpka plnila svou funkci. Konstrukce kleneb zhmotňuje sílu, se kterou musely vzdorovat tunám uskladněného obilí. Myslím, že každý citlivější člověk ten střet sil ihned pocítí přímo fyzicky – aspoň mně se to – i za tu kratičkou dobu – přihodilo.

Pochopil jsem, že jsi vlastně už do té stavby zabudován a určitě jsou docela fascinující příběhy, které za dobu rekonstrukce vznikly: Příběh podzemní vody, Příběh obnovy kleneb, Příběh konstrukce střechy… atd.          

Tady máš můj obdiv. Ale protože víš, že si nenechávám pro sebe i kritické soudy, tak (po tom přemýšlení), ti je musím napsat, protože kdybych to neudělal, tak si budu připadat jako přitakávač (nebo jako sluha), kterých máš okolo sebe dostatek.

 1. Přístavba – jen opakuji to, co jsem řekl i nad plány – měla být razantně oddělená – teď je tam připlesklá a na první pohled z ní čiší bezradnost. Jako když přistavíš kurník – protože navazuje na fasádu sýpky, tak ruší její jednoduchou proporční vyváženost.

 2. Střecha sýpky- docela správně s průběžným oknem, které v interiérech pokojů poskytuje světelný komfort umocněný vyhlídkami na krajinu. Ovšem v exteriéru to už tak úžasné není. Stačilo se poučit na barokních střechách a mohlo to být dokonalé – boční plynulá návaznost na sedlovou střechu, mírné přetažení přístřešku…

 3. Výtah – v prvotním nadšení jsem ti odsouhlasil, že tam - v historické budově – být nemusí. Ale dodatečně měním názor: jak povlečou hosté do horních dvou ubytovacích pater  kufry? Jak povlečou pokojské metráky prádla?Co hendikepovaní? Co lidé, kteří tam budou bydlet delší dobu? Co rodiny s kočárkem? Co lidé starší?A jak to, že to takhle povolila hygiena? Dodatečně se opravuji a říkám: výtah, třeba přistavený, by tam být měl.

 4. Program: vím, že už jsi plno věcí zadal a že tím žiješ. Taky vím, že je lidový a asi bude mít úspěch, ale je to takové výjimečné stavbě zapotřebí aby z ní bylo něco jako lunapark? Nebe-peklo-ráj? Původně jsi mluvil něco o šachovém duchu – aspoň v jedné hospodě.To nezachrání socha turka. Přece jen stálo za to dát koncept programu do soutěže mezi dva tři mozky.

Vlastiku, měj se dobře, ať se všechno daří a hlavně hodně radosti z vnoučka!

 

 

 

 

14.03.2012 14:00:12 | Jirka Majer

Jestli funguje to co je pod obrázky, tak jsem první čtenář a jestli to stihnu, tak budu mít i první příspěvek. Nejprve Vlastíku díky moc za nádhernou knihu. (Už jsem jí vzal poctu i na kuřimském webu.) A musím znovu chválit: Tento článek by v oné knize patřil k těm nejlepším! 

Untitled Document

starší články




ceskecasino.com

www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox