Vlastimil Chládek

ředitel Dopravních staveb Brno
milovník šachů, bowlingu a cyklistiky
spoluautor knihy Gens una sumus

Za Anandem

[26.08.2010 08:41:47]

 

V okamžiku, kdy mi Břeťa sdělil, že moje účast na simultánce s mistrem světa je víceméně domluvená, jsem v duchu zajásal. Moje nadšení ale ihned zchladil pohled na kalendář. Simultánka zasahovala do posledního dne mojí jediné, a ještě jen čtyřdenní, dovolené s rodinou. V duchu jsem samozřejmě věděl, že pojedu, šlo jen o to rodině korektně zkomunikovat nezbytné důvody mé účasti…
         V úterý dopoledne jsme dorazili do Chorvatska, tři dny jsem se intenzivně rekreoval, luštil šachové diagramy a v pátek ráno vyrazil na tisícikilometrový přejezd do Mainzu. Synovi se mě nakonec zželelo a vyrazil se mnou. Naštěstí. Simultánka začínala ve čtyři a po ujetí prvních pohodových čtyř set kilometrů navigace ukazovala dojezd ve třináct.
Ale pak, po přejetí německých hranic, to přišlo – liják a konstantní šedesátikilometrová rychlost v koloně. Ve dvě hodiny  jsem Břeťovi zavolal, že nestíháme, navigace ukazuje dojezd v šestnáct třicet, z účastníka tedy bude jen divák. Po chvíli Břeťa hovor opětoval se šokující zprávou. Velmistr Hort dohodl s mistrem světa můj pozdější příjezd a do doby než dojedu a zasednu bude úvodní tahy tahat on, tedy mezinárodní mistr Břetislav Modr. Polilo mě nesnesitelné horko, já který tak bytostně nesnáším pozdní příchody, teď tak odporně komplikuji život lidem, kterých si velmi vážím. Zoufalstvím  bych se rozbrečel, nebo spíš něco rozmlátil, věděl jsem, a rozčilovalo mě to o to více, že vina je jen a jen na mé straně.
Ale v tu chvíli uplakaná oblaka zavřela svá stavidla, dálnice se nepochopitelně uvolnila, a já ve vzduchu cítil úsměv a omamnou podmanivou větu „ Tak jeďte Vlastíci, cesta je pro vás volná“ Vlastík vidící, sice nevyslovený ale zřetelný, souhlas v mých očích, šlápl na plyn a výzvu přijal. V posledních hodinách nebyl čas zastavit, v autě se muselo odehrát úplně všechno. Převlékl jsem si oblek a tak a v patnáct padesát devět jsme přistáli v Mainzu u hotelu Hilton. Velmistr Hort již na mě venku věrně čekal, vzal mě pod svá ochranná křídlo a uháněli jsme do hracího sálu. Břeťa s úlevou vyskočil z místa číslo třicet devět, já zaplul do křesla a během patnácti vteřin byl u mě s prvním tahem mistr světa Viswanathan Anand. S jemným úsměvem si mě prohlédl, co jsem zač, a už jsme se pustili do draka. Já jsem po třinácti hodinové cestě, ale nebyl ani schopen vyplnit partiář. Po dvou hodinách jsem přehodil tahy a než hrát koncovku s pěšcem méně, tak jsem i obrazně zavřel oči a pustil se do na pohled atraktivního útoku na krále. Mistr světa mě ale z mého optimismu velmi rychle a důrazně vyléčil.
         Večer v Mainzu mě uchvátil. Nádech blízké Francie, večerním sluncem prohřáté náměstí, skvělá večeře a Břeťovi nepřeberné historky to vše byla příjemná náplast na šachový neúspěch.
V noci jsem se ale probudil a přepadla mě tíseň; podcenění jízdy, nepřesná hra, otravování lidí, dělání spousty věcí a ničeho pořádně – nebylo mi dobře. Ale naštěstí přesně platí věta „ráno moudřejší večera“. Kamarádi mě mimo jiné totiž ráno uklidnili slovy jestli hraješ o trochu lépe či hůře je stejně Vlastimile v podstatě jedno. Ach jo.
Druhým naprosto nečekaným vrcholem mého krátkého pobytu byla partie prvního kola nejsilnějšího rapidu světa s dvacátým šestým hráčem světa Vugarem Gašimovem. Hrát s ním na pódiu z očí do očí bylo pro mě šachového amatéra velmi sugestivní záležitostí.
        
Viswanathan Anand   -   Vlastimil Chládek
 
simultánka Mainz 6.8.2010
 
1) e4 c5   2) Jf3 d6   3) d4 cxd4   4) Jxd4 Jf6 5) Jc3 g6   6) Se3 Sg7   7) f3 0-0   8) Dd2 Jc6   9) 0-0-0 Sd7   10) g4 Da5   „nepochopitelný zkrat“ 11) Jb3 Dd8   12) h4 Se6 13) h5 Vac8    14) Kb1 Je5   15) Jd4 Sc4   16) hxg6 fxg6   17) Sh6   Vf7   18) Sxg7 Kxg7   19) g5 Jfd7   20) f4 Sxf1   21) fxe5 Sc4   22) exd6 exd6   23) b3 Je5   24) bxc4 Jxc4   25) Dd3 Da5   26) Jd5 Ja3   27) Ka1 Vc4   28) c3 Da4   29) Vd2 1:0  
 
 
         Mainz mě celkově velmi uchvátil, příští rok vynechám Chorvatsko, a přijedu zase. Ale připravený! A odpočinutý!!
 
         V Mladé frontě mě zaujal celostránkový oslavný článek o stavbě mešity. Po té mě zaujalo, že oproti zvyklostem, Mladá fronta neotiskla k tomuto tématu ani jedinou čtenářskou reakci, zde je tedy ta moje;
Ve včerejší Mladé frontě mě překvapila oslavná óda na záměr postavit v New Yorku poblíž Dvojčat mešitu. Já osobně jsem přesvědčený, že evropská stavidla otevřená šíření islámu je špatná věc. Může mi říkat kdo chce co chce, ale já se prostě nechci dožít doby, a nepřeji to ani svým potomkům, kdy miliony vyznavačů islámu překryjí naše evropské kořeny, naši minulost a kulturu.
V evropských městech si takřka hýčkáme islámské Trojské koně a kdesi v jejich útrobách čekají na svoji šanci ti militantní, oddaní a pro věc nesmiřitelného islámu dýchající bojovníci.
Myslím, že jich není málo a já osobně vlastně proti nim ani nic nemám. Oddaně, možná obdivuhodně, slouží své věci, svému přesvědčení, svému islámu. Už jsme tento fanatizmus kdysi v Evropě zažili, nejprve v třicátých a následně v padesátých letech minulého století. Důsledky byly hrůzné, a taky to tenkrát začínalo jakoby nic s nadšením a zápalem v očích.
To co jsem napsal je moje dlouhodobé přesvědčení, ale uznávám že je k diskuzi. Dvojčata v Americe je ale jiná věc.
Jsem bytostně přesvědčený, že z piety k nevinným obětem tam zavražděným, by Ground Zero a jeho okolí mělo být neutrální, nekonfliktní, klidné místo; přístupné všem k rozjímání a zamyšlení, k hledání vyrovnání a naděje.
Mešita postavená u Ground Zera je krátkodobý politický tah, který nepřinese dlouhodobě nic pozitivního. Nechci být špatným prorokem, ale spíše pravý opak bude pravdou.
 

fotografie

zobrazeno(8845x) | příspevky(21x)

vkládání nových příspěvků bylo pozastaveno

příspěvky k článku

13.09.2010 18:08:28 | Rosťa

 

 K debatám o tom, že křesťané a ostatní se ve své době chovali stejně jako muslimové teď bych rád řekl jen to, že ať je to pravda nebo ne, patří to vše do historie více než 200 let staré. V současném světě, hlavně v tom vyspělém, se nenajde křesťan, ani atheista, ani nikdo jiný uznávající tyto hodnoty, a pokud ano, je velmi tvrdě odsuzován. Proč by tedy v tomto světě, ve společnosti morálních hodnot vytvářejících se po staletí měli najednou mít prostor lidé, jejichž chování je již od samých začátků neslučitelné se základními principy současné společnosti. 

Sami jsme si na vše přišli a vším si prošli a zjistili, co je dobře a co je špatně. Věřím, že muslimové na to časem taky přijdou (tak jak se tomu pomalu děje např. v Turecku), ale ať to dělají NA SVÉM VLASTNÍM ÚZEMÍ.

Mám vlastní zkušenosti s bydlením v cizí rodině a cizí zemi - jako zahraniční student. První věc, kterou mi vštěpovali do hlavy bylo "přizpůsob se". Kdybych se snažil udržet si své vlastni české zvyky a náhledy, kdybych se nebyl schopný otevřít, nikdo se se mnou bavit nebude a rodina by mě dříve či později vyrazila z domu. No a to samé musí platit pro VEŠKEROU světovou imigraci. Evropa je na jistých základech postavena, a imigranti je svými lidskoprávními požadavky podkopávají.

Problémem je, že s otevřenou náručí jich tu v blízké době bude tolik, že budou mít dostatečnou většinu na to, říct si o to, co chtějí a nebudou jim v tom stát žádné překážky.

Zde je video, založené na současných číslech a i když trochu populisticky zpracované, velmi alarmující:

http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU

Pokud je pravdo to, co se ve videu tvrdí, válku jsme již prohráli, a to ještě ani nezačala.

 

Osobně jsem se tedy rozhodl koupit ostrov v Pacifiku a až půjde do tuhého, odstěhuji se tam s rodinou a uzavřu vzdušný prostor a všechny přístavy. I když daleká Himalájská údolí také zní lákavě...a bezpečně.

 

01.09.2010 20:06:12 | Vlastik

 Nějak vůbec nechápu souvislost indiánských svatyň ,kostelíků a tísíce stokrát jiných podobných bohulibých     věcí s diskutovaným tématem .Nerozumím...

31.08.2010 23:27:09 | Martin

Lu a Pánové, ještě jednou zdravím.

Přes širokospektrální diskuzi se zajímavými názory si Vás dovoluji upozornit na věc, kterou jsem těď našel na netu. O té mešitě se uvažuje o celé 3 bloky vedle... To je na Manhattanu strašná vzálenost. Všude kolem se to jen hemží artefakty dalších 50 národů včetně všelijakých indiánských svatyň, kostelíků či asijských stůp. A to nic o tom, že ve stejně širokém okolí je asi tisíc stokrát problematičtějších věcí. O nic nejde, dobrou noc.

Martin

31.08.2010 10:39:43 | Vlastík

Z diskuze, kterou sleduji  cítím, že poměrně široká skupina lidí má obavy aby se probůh jakýmkoliv způsobem neomezila práva jiné skupiny lidí. ( jakousi podobnost vidím v tom, že naši čeští úředníci hájící evropské zájmy nepřipustí ani o píď omezení práv zahraničních firem soutěžících o naše české stavební zakázky. Problém je v tom, že české firmy soutěžící o zahraniční stavební zakázky si venku z mnoha důvodů neškrtnou. Dopady, kdybychom je do hloubky rozpitvali, jsou katastrofické. (putování zisku?, postupné snižování počtu českých stavebních firem atd atd.))

            Chtěl jsem tím neobratně říci, že každý by si měl své místo na slunci nějakým  pozitivním způsobem vydobýt, zasloužit.

            Nikoli mečem a krví, nikoliv agresivitou. A my bychom měli být opatrní a obezřetní. „Ty po mně kamenem, já po tobě chlebem“ v běžném životě vždycky neplatí.

 

                                                                                                                      Vlastík

31.08.2010 09:07:27 | David Navara

Vážený pane anciene! Já se také hlásím ke křesťanské morálce, dokonce se delší dobu (spíše skrytě) považuji za věřícího a loni jsem se konečně nechal pokřtít. Ale právě proto nemohu ostře odsuzovat islám, protože nedokáži zodpovědně posoudit, kdy se v případě islámu jedná o mocenské zneužití a co všechno je exces. Hlásím se ke křesťanství, přestože jeho historie obsahuje i velmi nepěkné kapitoly (křížové výpravy, procesy s "čarodějnicemi" a s "kacíři"). Právě proto jsem na rozpacích, když bych měl kvůli podobně nepěkným kapitolám (teroristické útoky, potlačování práv žen v některých zemích, antisemitismus) odsoudit jiné náboženství. Nevím přesně, co je podstatou islámu a nejsem si jistý, zda to ví někdo z účastníků této diskuse. Svým posledním příspěvkem jsem také chtěl naznačit, že ateismus podobné kapitoly obsahuje také (ať už v podobě protináboženských nebo pseudonáboženských ideologií ztělesněných Mao Ce Tungem, Stalinem či Hitlerem, nebo v častější podobě menší kriminality těch, kteří odmítají běžně uznávané morální principy). Snad žádná myšlenka není imunní vůči zneužití. S trochou zjednodušení mohu říci, že si vážím křesťanů, židů, muslimů, ateistů, i příslušníků všech dalších náboženství, jejichž názory na morálku v každodenním jednání se rámcově shodují s mými. A právě s takovými lidmi se většinou setkávám, takže nemám důvod věřit, že se schyluje k celosvětovému střetu civilizací. (Pravda, k lokálním střetům v souvislosti s mísením kultur dochází, ale neviděl bych to tak černě.) Nemyslím si, že by si u nás ženy za pár desítek let musely zahalovat tváře. To už mi připadá pravděpodobnější, že se děti na základních školách budou učit čínštinu (a pokud se nebudou muset učit i dějiny čínské komunistické strany, nevidím na tom nic špatného), ale upřímně se přiznám, že budoucnost před(po)vídat neumím. P.S.: Ta diskuse je zajímavá, ale stojí nějaký čas, takže se jí asi už nezúčastním. Děkuji za pochopení.

31.08.2010 07:41:46 | ancien

Můžu ještě jednou? Vážení i tato diskuze dokazuje, že základy vaší výchovy jsou postaveny na morálce, které můžeme zjednodušeně říkat křesťanská. Která vede k toleranci a respektu k ostatním. Raději po bodech (jako správně udělal pan Luboš) a s riskantním zjednodušením:

1. podstata a základ křesťanství je odpuštění bez odplaty. (jeho mocenské zneužití a násilné šíření, včetně excesů jako inkvizice ap. nic na jeho podstatě nemění).

2. jedna z podstat islámu je jeho násilné šíření spojené s institucionalizovanou státní mocí a cíl stanovený v Koránu: vyhubit židovský národ. Podstatou islámu je NEtolerance.  

3. Fundamentalizmus jakéhokoliv druhu spojený s agresí je nebezpečný. Ale uvědomme si rozsah nebezpečí a moc, kterou současné islámské státy mají nad světem.

Podotýkám, že se snažím pouze popisovat situaci, tak jak ji poznávám. A jen opakuji: už je pozdě, i u nás  budeme za pár desítek let přepisovat historii a naše ženy budou nosit zahalenou tvář. Škoda.

 

30.08.2010 21:25:51 | David Navara

Omluva: Shoduji se s panem Lubošem. Nějak nejsem zvyklý řešit otázky tykání a vykání na internetu.

30.08.2010 21:02:22 | David Navara

Já nechci příliš na ožehavá témata diskutovat, ale ta diskuse vypadá celkem rozumně, za což všem zúčastněným chci poděkovat. Reagovat bych mohl na mnohé. Jen bych dodal k minulému příspěvku (Lu), že fundamentalismus může být spojen s ateismem právě tak dobře, jako s různými náboženstvími (nebo snad i lépe?). Ale s nikým se tady nechci hádat - všechny názory jsou přednesené slušnou formou. Já si ponechám svůj názor, většinou se shoduji s Lubošem. Nechci vidět mešitu na Ground Zero (což jsem napsal), ale necítím vůči muslimům antipatie a mešity mi jinak nevadí.

30.08.2010 15:33:03 | Lu

 

Muslimové, arabové, islamisté, teroristé, fanatici a spousta dalších dnes již v podstatě synonymních označení pro jednu skupinu obyvatel.  Oslavujeme svobodu a přitom zakazujeme, mluvíme o toleranci, podporujeme kampaně proti rasismu…, přitom se na nás z médií valí informace o islámských fundamentalistech, muslimských teroristech…a vesele škatulkujeme a přiřazujeme punc dobra nebo zla.
Byla jsem nakupovat v supermarketu se svým přítelem, byl tam také jeden Arab (vlastně ani nevím jestli Muslim nebo Křesťan, měl na sobě tradiční arabské oblečení) toho pána znám, ne osobně, jen od vidění jezdí stejným trolejbusem každé ráno jako já (do práce chodí „v evropském oblečení“). Ani bych si ho nevšimla, jen můj přítel mi u kasy pošeptal, že celou dobu, co jsme nakupovali měl nepříjemný pocit, že  s „ním“ v jedné místnosti, a že přemýšlel, kde může mít ukrytou C4!
Média jsou velmi mocný nástroj a zbraň,  nezabíjí hned, ale pomalu a jistě rozdmýchávají oheň nenávisti a strachu.
Ano, islám se šíří, jen se mi zdá, že se šíří tak nějak bez nátlaku (v porovnání s masivním šířením křesťanství, které prosazovali velmi tvrdě kolonisté). Jako malá jsem musela chodit pravidelně do kostela, teď jsem větší a svobodně jsem se rozhodla tam nechodit, je ze mě ateista. Dle mého názoru je každé náboženství nebezpečné, lidé jsou velmi lehce manipulovatelní a pro svého „Boha“ jsou schopni hrůzných činů, ať jsou to islámští teroristé, svědci Jehovovi,  křesťanští fundamentalisté či ortodoxní židé.
Moc nerozumím tomu, jak můžeme tvrdit, že ten náš „křesťanský svět“ je právě ten správný! Směr, který by mohl být považován za správný, dle mého, neměl být ani křesťanský, ani muslimský ani židovský či jiný. Měl by být založen na opravdové toleranci akceptovat odlišný názor jednotlivce a svobodě. Svobodě, která končí tam, kde již má svoboda může omezit svobodu někoho jiného.
 
Ano, možná není zcela vhodné postavit mešitu těsně vedle WTC, na druhou stranu proč nevěřit tomu, je to má být symbol pokory a nepřijmout to jako gesto odpuštění? Japonci jsou přeci  spojenci USA i po masakru na Pearl Harbor a následnou odvetu  Hiroshima i Nagasaki, Německo nebylo odsunuto ani vymazáno z mapy světa. Naopak bylo jim odpuštěno, protože ne každý Němec je nacista, ne každý Japonec souhlasil s Pearl Harbor a ne každý Američan podporoval odvetu na japonská města.
 
A možná jsem teď jen pomíchala dohromady spoustu jablek s hruškami…

Krásný den přeji!

30.08.2010 10:01:29 |

Krátce ještě jednou zareaguji na problém "islám". Dochází přesně k tomu, k čemu mám vždy u písemných debat obavu. Pokud člověk nechce být zbytečně zdlouhavý, je takřka nemožné sdělit vše (nebo aspoň většinu),co má na srdci.

1. Pokud zůstaneme jen a jen u vybudování mešity u bývalých dvojčat, jsem jednoznačně proti a považuji to za naprosto absurdní myšlenku. Docela chápu, že to mnozí lidé berou jako provokaci.

2. Pokud bereme islám v globále jako náboženské přesvědčení, nemám nic moc proti. Naprosto respektuji svobodu názoru.

3. Prorůstání islámu do naší kultury. Jen tento jediný bod je na několik stránek. Jelikož respektuji náboženskou svobodu, v podstatě nemám nic proti výstavbě některých nových mešit v západní Evropě. Beru to ze svého pohledu. Také se mi nelíbí, když je bráněno rozvoji křesťanství např. v islámském světě. Ale pravdou je, že kdesi uvnitř ten červíček pochybnosti a obav z šíření islámu mám...

4. Islámští fanatici. Podle mě jedno z největších nebezpečí na naší planetě. Opět na velmi dlouhou diskuzi. Ale opakuji - myslím si, že naprostá většina muslimů těmito fanatiky nejsou.

To je ode mě vše. Díky všem za zajímavé názory a odkazy. Luboš

30.08.2010 08:49:05 | Martin

Dobrý den, anciene. V pondělním návalu jen zdravím a souhlasím, rozumíme si.

Přeji dobrý týden.

Martin

30.08.2010 08:13:47 | ancien

Martine máte pravdu, ovšem pokud jsem se o nějakém názoru vyjádřil že je balnální, tak to přece neznamená, že ho kritizuji. Je pravda, že to může vyznít jako negativní hodnocení, a je to moje chyba, za kterou se omlouvám. Bavíme se o tématu (a Vlastik ho docela správně otevřel), které je mimořádně vážné. Šlo mně jen o to, abych upozornil diskutující, že umístění mešity v těsné blízkosti bývalých dvojčat by mělo být diskutováno v širších souvislostech. A byl bych moc nerad, abych někoho z Vlastíkových přátel odradil od přispívání do jeho blogu.

Martine, každé zevšeobecnění s sebou přináší riziko. Přesto může sloužit start pro diskuzi. To k těm teroristům a muslimům.

Zdravím.   

29.08.2010 20:58:02 | Martin

Ano, a diskusi by možná prospěla i menší urputnost. Respektuji a vážím si příspěvků pana anciena. Nabádání diskutujících k tvorbě názoru na základě studia více pramenů je možná vhodné. Nicméně  o argumentaci, která hodnotí jiné názory jako banality a je korunována vyjádřením, že všichni teroristé jsou muslimové, pochybuji. To vyjádření je nepravdivé (z více pramenů to lze zjistit snadno) a ani při své pravdivosti by nic neznamenalo. Stejně jako nelze nic vyvodit např. z pravděpodobné skutečnosti, že všichni vrahové Krista byli Židé.

Nemastností neslaností svého příspěvku jsem jen chtěl mezi řádky upozornit na robátko letící vzduchem s právě vylívanou vaničkou.

Aby mi bylo lépe rozumět, s názorem, že mešita doprostřed obýváku americké společnosti nepatří souhlasím. Možná si vzpomenete na jednoho kontroverzního vysokého italského zástupce, který před několika lety působil v Bruselu. Kolik si jen vysloužil kritiky a posměšků, za názor, že je nutno bránit příliš velké toleranci k infiltraci cizích kulturních vlivů do Evropy...Určitě musíme být opatrní na příliš mnoho "posrstného" liberalismu, pouze upozorňuji na ten tenký led....

Martin

29.08.2010 18:06:23 | ancien

Chtěl bych jenom dodat, že Vlastik vyložil svůj názor na konkretní projev necitlivosti, který lze považovat za provokaci. Je to samozřejmě jasná zpráva: v tomto světě už můžeme všechno! (Mám na mysli muslimy).

Já jsem chtěl jen upozornit diskutující, že problém nejde odbýt banalitami typu: znám několik muslimů, jsou to slušní lidé, nebo: ne všichni muslimové jsou teroristé... To nejsou, ale všichni teroristé jsou muslimové.

Díky Jiří Kadleci, tento blog a mnoho dalších se situací docela otevřeně zabývá. Kdo chce o ní diskutovat, měl by si udělat názor na základě studia více pramenů.

Vůbec se mně píše o tomto docela těžko, protože jsem rok na poušti s Araby žil a docela se s nimi kamarádil ale to bylo už hodně dávno a situace nyní je zcela jiná. Také díky politice USA. Zdravím všechny, kteří kromě šachových a bowlingových a cyklistických radovánek přemýšlí o tom, co se děje. A vůbec není jednoduché dopátrat se k vlastnímu názoru. Tím pádem znovu zdravím Vlastíka a jsem rád, že se do toho pustil.

29.08.2010 15:35:30 | Jirka Kadlec

 Souhlasím s Vlastíkem a rozhodně i s ancienem!  A dovolím si na toto téma doporučit  knihu od Benjamina Kurase "Evropa snů a skutečností."  Zajímavý je jistě i spisovatelův blog:

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/benjamin-kuras.php

28.08.2010 23:08:45 | Vlastík

Zajímavé názory a velmi působivě napsané. Slíbil jsem si kdysi dávno, že když mě někdo přesvědčí, že se mýlím, tak že to uznám a změním názor. Zatím ho v tomto případě tedy neměním. Ten problém je velmi složitý a já ho vůbec nevnímám černobíle. To ne. Vlastík. (Luboši, zkusím tě poslechnout. Uznávám, že na tom něco je.) 

28.08.2010 16:13:45 | Luboš

Zdravím všechny účastníky SKVĚLÉHO Vlastíkova blogu. Nerad se zúčastňuji písemných diskuzí - je to velmi složité několika odstavci vylíčit, co člověk na srdci má...Ale velmi rád čtu názory všech lidí, někdy s nimi souhlasím, jindy třeba ne. Ale pokud jde o mešity a islám, byl bych VELMI opatrný.Hodně si Vlastíka vážím a myslím, že kromě politických sfér jsme si móóóóc blízcí. Velmi si vážím i "dopisovatele" Anciena. Má velmi často vyhraněné názory(mnohdy s nimi nesouhlasím,ale cítím z nich osobní přesvědčení a to je pro mě důležité), ale to asi do těchto blogů patří. Teď bych si však dovolil s těmito osobnostmi, jakými Vlastík a dle příspěvků i Ancien jsou, nesouhlasit.

Je strašně jednoduché říct - je to náboženský fanatik, síť na něj! Ale myslím si, že NAPROSTÁ většina muslimů fanatiky nejsou. Aspoň ne tak, že by byli schopni a ochotni kvůli svému náboženskému přesvědčení zabíjet. Abych to zkrátil - pokud bych měl vyjmenovat 2 hodnoty na svém pomyslném žebříčku hodnot, uvedu tyto- záporné - FANATISMUS, kladné - SVOBODA. Tato islámská otázka je obsažena v obou pólech. A proto vím, že to není černo-bílá záležitost!!! Přesně naopak. A kdokoliv má na tuto otázku jasnou a správnou odpověď, je podle mě svým způsobem omezený... Pardon. A je mě jedno, zda je zastáncem jednoho nebo druhého extrémního pólu. Nemůžeme dělit svět na černý - bílý, sever - jih, západ - východ, věřící - nevěřící...To je cesta do záhuby...

PS: nechápu Vlastíku, jak ty všechny aktivity zvládáš a hluboce před Tebou smekám! Anánda (asi muslima) jsi stihnul za pár vteřin 12! Musím ale podpořit Pavla z minulého příspěvku - trošku zpomal. Jsi výjimečná osobnost a chceme Tě mít mezi sebou co nejdéle...

27.08.2010 10:10:14 | Martin Cetkovský

V televizi jsem viděl příspěvek, ve kterém jeden aktivista ( tuším se živí jako bavič ) organizuje sbírku na vybudování gay klubu vedle té mešity. A komentář byl takový, že se teprve pak uvidí, jestli to myslí také stoupenci islámu vážně s tolerancí a akceptací plurality názorů. Uvidíme?? Když jsem členem jakékoliv komunity nebo třeba šachového družstva a budu se chovat nepřijatelným způsobem, svědčí to něco o i lidech, kteří mě ve svém kolektivu trpí ( nebo třeba i  velebí ) a domnívám se, že je pak těžké posoudit,  jestli oni jsou dobří nebo špatní.  

27.08.2010 08:32:20 | ancien

 

Vlastíku tentokrát Ti musím poděkovat, protože k „drobným šachovým příhodám a dobrodružstvím“ jsi přidal svůj názor na vybudování mešity na místě, kde zahynulo díky islámskému teroru tolik lidí.
Tento blog asi není vhodný na zevrubnější zprávu, ale kdo alespoň trochu sleduje politickou situaci ve světě, tak by si měl ze všech i když velmi neúplných a tendenčních zpráv a zpráviček utvořit věrohodnější obraz o islámské expanzi a postupném ovládání světa.
    Už je vlastně pozdě, velké evropské státy (Francie!) , ani EU už není schopna svobodného rozhodování při své zahraniční politice. Je paralyzována islámskými menšinami, které jsou kdykoliv připraveny k akci. Zatím jsou to menšiny. Při jejich množení nebude trvat víc jak dvě generace, kdy se počty velmi výrazně změní.
    Konec křesťanské civilizace začal dobou „osvícenců“. Teď už můžeme jenom přihlížet  a
divit se. Za účinného působení tzv.multikuluralistů je jakákoliv událost ve vztahu k islámu buď cenzurována (viz malinký příklad:MF) nebo zcela  falešně interpretována (viz lodě do Gazy).
 V islámských zemích je to náboženství státní – tedy s veškerým mocenským aparátem. Už v Koránu je zabudován jeden ze základních principů této víry: šířit ji ohněm a mečem . A zničit Židy, kteří už tenkrát toto učení odmítli a zůstali dodnes u své víry. A nyní jsou vlastně jediný štít (nic jiného jim nezbývá) proti muslimské agresi.
    Jak rozumně (pro tehdejší arabstvo a tehdejší ale i dnešní dobu) je nastaveno pět pilířů islámu které věřící musí dodržovat, tak přímo strašně působí apel na šíření této víry agresí. A jako státní náboženství  přímo agresí států.
    Moc rád bych se mýlil, ale i naše společnost už absorbovala islámské buňky. Zatím spící.
Zatím. A nikdo se neptá, kde se tady vzali. Jak to, že třeba v Brně ovládají všechny směnárny. Proč?  To jsou političtí exulanti? O tom se dá docela pochybovat.
    To jsem jenom nakousl to otrávené jablko, snad to trochu probudí citlivost pro vnímání tohoto problému. Ale jen opakuji: jsme svědky nezadržitelného zániku křesťanské civilizace.  

26.08.2010 22:37:05 | Martin

Ahoj Vlastíku, pěkné čtení.

Ta věc s mešitou blízko Ground Zero (nebo možná spíše, jak dnes raději opět  říkají místní, World Trade Centre - prý proto, že Ground Zero je minulost...) je strašně komplikovaná a dost váhám, jak ji hodnotit. Na jednu stranu se zde odehrála obrovská tragedie, strašná hlavně tím rozměrem devastace životů prostých lidí bandou fanatiků, kteří by si možná vymysleli něco jiného, kdyby neměli islám, na druhou stranu je toto místo jedním z center naší liberální společnosti, která by musela popřít kus sebe, kdyby se ubírala cestou náboženské intolerance (jen kousek vedle je křesťanský kostelík). Opět je to otázka, jak skloubit naše hodnoty s jejich obranou. Jistě, nemůžeme jen alibisticky uhýbat , ale i já jsem přesvědčen, že být muslim neznamená být zloduch. Není to o obraně naší společnosti před islámem, ale o její schopnosti bránit se terorismu. Terorismem bylo i upalování čarodějnic pod rouškou obrany křesťanství. Také si ovšem moc dobře pamatuji záběry nadšených davů z center arabských měst těsně po pádu WTC, ale víš, co dokáže televize...

Ahoj

Martin

26.08.2010 20:39:57 | David Navara

Pěkný článek, ale s jednou věcí nesouhlasím. Ani já bych sice nechtěl vidět mešitu na Ground Zero, ale přece bych měl jednu připomínku. Na svých šachových cestách jsem se setkal s mnoha muslimy. Bylo mezi nimi mnoho přátelských lidí (včetně například dvou Íránců), ale žádný fanatik. Samozřejmě existenci fanatiků hlásících se k islámu nepopírám, ale občas kvůli nim zapomínáme na ty slušné muslimy, kteří se do médií nedostanou, protože nikoho nezabili. Můj názor možná není příliš populární, ale myslím si, že by zaznít měl.

Untitled Document



ceskecasino.com

www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox