Robert Cvek

šachový velmistr (ELO 2494)
spoluautor knih Lázeňské rošády a Rošády pod Špilberkem
kulturista

Šifra Mistra Bobbyho

[20.11.2011 21:05:31]

Musím se přiznat, že jsem s názorem, co se týče Bobbyho slabiny - PV (propočtu variant) v ostrých nevyjasněných pozicích (materiálově různých) sice souhlasil, ale „něco” mi nesedělo.

Garry Kasparov píše, že Bobby nerad hrál pozice s materiálem méně, hlavně pak divoké a nejasné pozice a jako klasickou partii na toto téma uvádí prohru s Gellerem v roce 1967. Dále pak prohra se Spasským na olympiádě v roce 1970, ale...

Ale něco mi „velmi” nesedí.

Když se tvořila charakteristika Bobbyho - slavné práce sovětských velmistrů, byla Bobbyho nejsilnější zbraň PV. S tím lze jen souhlasit. Botvinnik ještě zdůrazňoval, že obětovat materiál Fischerovi je chyba, jelikož pokud existuje jediná cesta k přežití (a později uplatnění materiálu), tak ji Fischer zcela určitě najde. Moudrá slova jednoho z nejsilnějších šachistů všech dob.

Názor Kasparova se zdá správný, ale jak vysvětlit výhry v zápase s Tajmanovem (1971) v 1.partii a hlavně pak ve 3.partii? V 1.partii zvládl Fischer velmi ostrou pozici (strašně moc nejasného PV) až s nelidskou přesností, nechce se věřit, že to hrál tvor z masa a krve. Teprve ve 31...tahu se projevuje, že tam sedí člověk. Pak však opět nastupuje „démon”. Nelidská přesnost až do posledního hřebíku.

To samé se opakuje ve 3.partii. Nastává kritická pozice po 19...Kh8! a Tajmanov chybuje a hraje 20.Jf3? a opět ve velmi komplikované pozici hraje Fischer jako stroj, za celou partii - plnou velmi těžkého a nejasného počítání dělá jediný pochybný tah(!!). Tomu se nechce věřit!

Jenom připomenu slova Tajmanova: „ Je ten Fischer skutečně neporazitelný, je nějak začarovaný?!” toto si sovětský velmistr myslel během 3.partie. Můžeme mu prozradit, že ano i ne. To záleželo jen na Bobbym, ale nebudu předbíhat. Pojďme na další nesmírně ostrou partii ze zápasu Fischer-Larsen 1971 1.partie. Po 20...tahu černého zahrál „automat” Bobby nepřesnost v podobě 21.Sf3?! místo 21.Sd6! (analýza velmi dlouhá). Pamatuji si, že se dlouho myslelo, že nejsilnější bylo 21.g4. Pozice je natolik složitá, že doposud není zcela jasné, zda je tomu tak. Ale připusťme, že zde Bobby pochybení udělal. Ale pak už ne! Až do úplného konce této divoké partie Bobby chybu neudělal, opět se tají dech. Nesmírně komplikovaná partie a tolik nejasného propočtu, materiál lítal zprava zleva a zase nelidský výkon... A ještě jedna partie, hned ta první ze zápasu Fischer-Petrosjan 1971. Petrosjan udělal krásnou novinku a dostal Bobbyho pod tlak, ale...opět něco neskutečného. Bobby začne dělat neuvěřitelnou sérii nejsilnějších tahů (opět ve velmi divoké pozici a pak velmi těžké koncovce), nikde (podle analýzy Kasparova) neudělá chybu a exmistra světa (logicky) poráží. Opět se nechce věřit, že by takhle mohl hrát člověk.

Ale přece Fischer taky prohrával. Takže kde je problém?

Ano, to je otázka, kde je ten problém?

A myslím, že jsem na něj přišel.

„Otevření očí” mi přineslo přehrávání partie z předchůdců, partie č.333 (mimochodem, moje nej číslo je 3 :D ať žije magie! A magie je furt málo, takže 6.1.1979 je moje narození, sečtěte ty čísla a získáte, kolik? Mimochodem součet 6+1+1+9+7+9. Součet vašeho data narození s rokem, dává vaše „magické číslo” :-) )

Portisch-Fischer olympiáda 1970

Fischer musí partii vyhrát, aby byl 1. na 1. šachovnici. Asi přijde klasicky později k partii, spustí rychle zahájení a...a dělá strašnou hrubku v podobě 14...Jh5?? Tuto chybu Bobby udělal na 100% z povrchnosti. Ani ne, že by soupeře podcenil (ale trochu ano), ale hlavně, že uviděl aktivní tah (ty dělal Bobby velmi rád), chtěl vyhrát, tak ho tam prostě rychle šoupl. Jenomže přišlo 15.d5! + - a bílý stojí na výhru. Skoro by se dalo napsat, zbytek je věcí jednoduché techniky. Partii jsem si nedávno velmi pozorně přehrával, zkoumal jsem i varianty atd. A právě po této partii mě „osvítilo”. Když Bobby nechtěl prohrát, nikdy neprohrál. Pohrál jenom ty partie, které chtěl „za každou cenou vyhrát”. Vraťme se k partii. Portisch získal vyhranou partii a s kýmkoliv jiným by ji hladce vyhrál. Dokonce udělal při realizaci převahy i dvou vykřičníkový tah, ale...ale nestačilo to. Protože naproti seděl Bobby a prohrát nechtěl... Po prostudování této partie jsem nechtěl věřit, že něco takového mohl někdo ubránit. Bobby zase provozoval svoji oblíbenou disciplínu - začal dělat jediné a nejsilnější tahy. Jenom 25...bxc5?! je sporný tah, ale z lidského hlediska zasluhoval ! - protože udržoval obrovské napětí a Portisch pomalu šel do časovky. Objektivně „lepší” tah by znamenal výměnu dam, tam by měl Portisch jednodušší cestu k naleznutí výhry. Neuvěřitelná, nelidská obrana v podání Fischera!

Když se podíváme na prohru Bobbyho se Spasským z olympiády 1970, tak Bobby prohrává jenom proto, že se tak dlouho vyhýbá rovné pozici (remíze) až „to najde” a prohrává. Jednoznačná příčina je přemotivovanost (pěkný popis jak se dělal dopředu banket na oslavu génia Fischera atd.) a přílišná, až šílená touha vyhrát. Jenom aby to nevyznělo špatně - hrát na výhru a agresivně i za cenu (velkého) rizika je jenom dobře, ale vše má své meze. Podobně Fischer prohrává s Petrosjanem druhou partii zápasu 1971. Má za sebou 19výher a zcela ztrácí soudnost a i v horší pozici hraje (maniakálně) na výhru! Skoro se zdá, že ještě v prohrané pozici (ale velmi komplikované) pomýšlí Bobby na výhru. Když v pozdějších partiích (toho zápasu) stojí hůře a musí remízovat, udělá to až „podezřele” přesvědčivě - nezapomeňme, že jeho soupeř byl v té době jeden z nejsilnějších hráčů světa.

A co Spasský? Kolik partii vyhrál s Bobbym v zápase o MS 1972? Jednu kontumačně, jednu „záhadu s ...Sxh2„ a jednu po hrubce soupeře. No...nic moc na 21partií. Vlastně ani jednu jedinou nevyhrál tzv. přesvědčivě. Ale nedivme se, protože hrát s Bobbym bylo opravdu za „trest”. Navíc je zase neuvěřitelné, když se na ty partie podíváte, co všechno dokázal Bobby udržet. Spassky tlačil a měl od 14té partie herní iniciativu až do 20té, ale nic. Přičemž Spassky byl strašně silný (jasná světová dvojka), měl skvělou kondičku, ale vyhrát se mu nepodařilo. Víme proč, protože Bobby nechtěl prohrát. Bobby jenom čekal, až dojde do přístavu 12,5 a zastavit ho nešlo, to nebylo v lidských silách. Zastavit Bobbyho mohl jenom...Bobby, což se mu i nakonec podařilo. Bohužel...

Závěrem:

Bobbyho vrcholné období je od zápasu SSSR-svět 1970 do zápasu o MS se Spasským v roce 1972. Položme si otázku: Kolik partií Bobby prohrál, když stál o něco (až o dost hůře) a nemohl usilovat o výhru (to je důležitý doplněk), musel najít jenom remízu. Odpověď je, jistě tušíte, 0.

 

 

zobrazeno(15547x) | příspevky(23x)

vkládání nových příspěvků bylo pozastaveno

příspěvky k článku

17.12.2011 18:43:21 | Robert Cvek

Okay: OK, tak jsem to napsal. Konkr. pozice jsem myslel ty, kde je "relativně jednoduché" hodnocení pozice. Tj. kde se to dá zhodnotit. Je dost pozic, kde je to velmi těžké a komplikované - budu mít kompenzaci, nebudu, dám mat, nebo dostanu atd. Například se Spasským v Siegenu 70 Bobby prohrál jednak, protože chtěl až moc vyhrát a taky, že se v té pozici tak trochu utopil, respektive, že možná zjistil, že zašel daleko, ale návratu už nebylo. Je nesmírně těžké v šachu "všechno" spočítat, ale rovněž ohodnotit. V tom byl Bobby nejsilnější, i proto dělal minimum chyb. Hrál vyloženě jako stroj, přesně. Třeba poslední 4partie s Petrosjanem...

Pavel Háse: :D jej! Pamatuji si, že když jsem to řešil, tak jsem tam viděl hodně 4tahových matů, ale že jich je tolik(!!) to jsem věru nečekal. Díky za zajímavé info!

 

16.12.2011 22:57:33 | Pavel Háse

Sice ve Fritzovi, ale bez motoru - nenosím do práce šachovnici ... No ale chyba v propočtu, když jsem asi po půl hodině myslel, že to mám, tablebáze mi ukázaly, že jsem se netrefil ...Jen tak pro zajímavost, 31 možných tahů. 1x mat 3.tahem, 11xmat 4.tahem, 11xmat 5.tahem, 5xmat 6.tahem (včetně jednoho odevzdání střelce), při odevzdání dámy 2xmat 10.tahem a 1xmat 18.tahem.

16.12.2011 18:38:11 | Okay

Roberte, chtěl bych se zeptat - myslím, že v posledním čísle Šachinfa jste komentoval nějakou svou partii myslím z evr. poháru klubů a použil jste tam mimo jiné větu : "bohužel nemám propočet Bobbyho - nejlepší všech dob v konkrétních pozicích". Nějak takto to bylo napsané. Jak jste to myslel s těmi konkrétními pozicemi? Mohl byste uvést třeba příklad? Např. určitou jeho partii a pozici?

15.12.2011 20:59:38 | Robert Cvek

Pěkný oříšek od Pavla :-) 

Hned jsem zavětřil, když je tam zmíněný Bobby, ale myslím si, že to řešil na půl plynu :-)

Matový obrazec bude Jb3 s Vc5 při Kd4 (tedy pokud jsem dobře pochopil zadání)

Prostě černý jezdec musí opravdu skvěle zavazet!

Ale pokud si chce někdo "spálit závity" tak mám daleko odpornější "Benkovinu", opět to dával Benko řešit Bobbymu a opět se na to Bobby vykašlal:

B:Ke1,Dd1,Sc1,Sf1  Č: Ke4 BNT mat třetím tahem, řešit bez programu... aspoň prvních pár hodin :P 

Pavel Háse:  :-)

 

28.11.2011 14:38:06 | Pavel Háse

Možná svedl, ale musel by si "Karlík" myslet, že jste stále Robert Cvek a ne Houdini ...

24.11.2011 18:52:57 | Robert Cvek

 Jan Hofírek: Ano, pravda je, že se Bobby mohl vzdát po 42.Kh5, ale Bobby téměř ve všech partiích co prohrál, hrál do (hořkého) konce, třeba tu druhou bez dámy. Že měl problémy s nervy je pravda... např. s Petrosjanem v zápase SSSR-svět (1.partie) se o tom krásně píše v předchůdcích. Tajmanov: "přišel na partii s půlhodinovým zpožděním ,bledý jako stěna a slouho se nemohl odhodlat k prvnímu tahu", hej, to svědčí o mnohém...

Jarda: :D jj. budu Houdini, Bobby Houdnini ,ale myslím si, že ani kdybych byl pán Bůh, tak bez dvou pišků bych s Karlíkem mnoho nesvedl...

24.11.2011 11:27:27 | Jarda

Šifra je skryta hlouběji něž  myslíte. Totiž autor nám příště poví tu provázanost, že on i Fischer jsou totiž Robertové !! Tudíž bychom měli v nejbližším období sledovat jeho mohutný nástup. Do roka je 2700 a za dva roky dává Carlsenovi dva piky fóra, aby měl nějakou šanci.

Rodinným tajemstvím Cveků je rozhovor sudiček nad kolébkou:

"Dej nechť mu dají do vínku jméno Robert, neb síla šachové hry srovnatelná s titánem bude"

"Jo, ale až po roce 2013, protože nás šachové sudičky sponzoruje šachová škola  Přibyla a ten už si rezervoval fleka jedničky do 2013 pro dajakýho svýho svěřence..."

24.11.2011 09:59:07 | Bond(James)

A Bobby se ze záhrobí potutelně usmívá, jak i po smrti dokáže vodit celý šachový národ za nos

24.11.2011 09:32:27 | Jan Hofírek

Robert Cvek - Máte pravdu, je miminálně zvláštní, že by si Fischer nevšiml toho, že pěšec je otrávený. Ovšem - ani po ztrátě střelce nebyla partie ještě prohraná, Fischer i Spasskij udělali v následujícím průběhu další chyby. Proč ale Fischer vůbec došel na dohrávání, proč bojoval až do úplného konce, když již byla partie jasně prohraná?

23.11.2011 18:47:34 | Robert Cvek

Nevěřím tomu, že Bobby neviděl, že přijde o střelce. Spasský zahrál 29.b5 ,aby černý sám nemohl 29...b5 a bylo jasné, že pěšce na h2 nedává jen tak a Bobby měl určitě dost času (stejně jako Spasský) - partie nebyla nijak náročná. Pokud tedy Bobby viděl, že přijde o střelce, tak proč tak hrál? Chtěl hru ještě zkomplikovat? Nebo chtěl ukázat, že se Spasským může hrát i bez figury? A nebo prostě to byla "jediná" možnost jak ještě hrát a "vyhrát"? Jinak to, že je absurdní, že by jen tak vyhodil bod oknem není pravda, to udělal v druhé partii, kde vůbec nenastoupil - pro údajné (a nakonec se zjistilo, že to vůbec neruší) rušení kamery.

23.11.2011 11:48:36 | Bond(James)

Je nesmysl, aby někdo úmyslně zahodil partii, zvláště v boji o titul MS. Ty fámy vznikly určitě až dodatečně, viď Roberte. A že hlavní Fischerovou slabinou a předností bylo, že chtěl mermomocí vyhrát každou partii, to je na tuty.

Prostě dokud si šachista nepřizná, že všechny partie nelze vyhrát, neporozumí šachu. A dokud se nebude snažit každou partii vyhrát, nebude silným šachistou

23.11.2011 11:21:50 | Re: video

 Vzhledem k tomu jaký byl Fisher podivín si myslím, že to video nemusí nic dokazovat. Navíc nervozita podle mě nemusí znamenat nízké sebevědomí. 

23.11.2011 00:24:58 | video

Hofirek: diky, mate pravdu - Fischer partii nechtel prohrat!

22.11.2011 19:53:53 | Martin

 @Jan Holfírek: dejte prosím radši link na ono video. Dík.

22.11.2011 18:19:01 | Jan Hofírek

video - Dejte do vyhledávače "Bobby Fischer" a je to např. na videu v pravé části - Spassky-Fischer,game 1, 1972, SzachowyZapiecek

22.11.2011 15:18:44 | Video

Hofirek - kde najdu video?

22.11.2011 14:18:54 | Jan Hofírek

Bobby - Ano, jedna z teorií říká, že Fischer chtěl začít zápas za stavu 0:2. Je tu ale také mnoho proti... Vždyť do té doby se Spasským nevyhrál, ve třetí partii udělal Spasskij v remízové pozici hrubou chybu a čtvrtou měl vyhranou. Myslím, že chyba v 1. partii byla způsobena Fischerovou velkou nervozitou - ostatně na videu je to jasně vidět.

22.11.2011 12:46:21 | Bobby

Sxh2 si myslím, že nebyla záhada. Bobby mu prostě chtěl dát od startu fóra 2:0, jak prohlašoval předtím. Bylo to sice psychologicky (a nejen psychologicky) velmi odvážné, ale když měl tu odvahu a sílu, tak proč ne. Takže 1. partii "inteligentně" tahem Sxh2 prohrál (kdyby někde nastavil např. figuru, tak by to vypadalo dost blbě), druhou si nechal zkontumovat a 2:0 bylo tady. Pak mu dal suše 7:1 a bylo po zápase (takže v podstatě když nepočítám ty remízy mezi tím, je to stejný jak 6:0 s Tajmanovem a Larsenem).  Prostě čistá práce. Podle mě až moc dobře věděl, že Sxh2 ztrácí střelce a tah Se1 za bílého viděl taky. Nevěřím a nikdy nebudu věřit tomu, že hráč jeho síly a ještě k tomu v plné koncentraci by spáchal takový blundr. Je to sice jen teorie, ale jak to bylo doopravdy nám Bobby už bohužel neřekne. 

22.11.2011 09:32:54 | Martin

 Právě ta "záhada s...Sxh2" byla způsobena nedostatkem PV propočtu variant! ))))

21.11.2011 14:09:00 | Pavel Háse

Rozebíral jsem trochu 2.partii zápasu s Larsenem. Není tak zajímavá, jako první, ale byla důležitější, protože Bobby vyhrál i černými a bylo vlastně po zápase. Výsledné skóre se pak dá přičíst spíš Larsenovi, zoufale se snažil vyhrát nějakou partii. I v té druhé hrál Bobby také téměř jako stroj.

21.11.2011 13:32:37 | Bond(James)

No pravda je, že tezi o tom, že Fischer mohl remízovat kdykoliv se mu zachtělo slyším poprvé, ale proč ne. Však já nejsem expert na Fischera, to je Robert .

21.11.2011 09:45:51 | Tobi

Čtu velmi ráda jakékoliv texty, či úvahy o Bobbym. Aby taky ne! Byl fenomén, byl podivín a jako takový nutně přitahuje pozornost. Četla jsem o něm hodně pěkných citátů. Některé z nich zmiňují mj. i jeho touhu vítězit. 

"Ještě nikdy předtím tu nebyl hráč šachu s tak důkladnou znalostí všech složitostí té hry a tak absolutně nezkrotnou touhou vyhrávat.“
(Lisa Lane)

"Je jen jedna věc, kterou Fischer v šachu nedělá s potěšením: prohrát! "
(Boris Spassky)

"Bobby je nejlepší šachista, jakého kdy tato země vyprodukovala. Jeho paměť, cit pro tahy, brilantnost vymyšlených kombinací a jeho odhodlání vyhrát jsou zcela výjimečné. "
(John Collins)

 "Když hrajete s Bobbym, není otázkou, zda vyhrajete či prohrajete. Otázkou je pouze, zda přežijete. "
(Boris Spassky)
 
- tenhle sem zdánlivě nepatří, ale mohl by, když si člověk dosadí otázku: přežijete co? Jeho šachovou sílu, či jeho silnou potřebu vítězit.

Je rozhodně zajímavá myšlenka, že Bobby prohrál jen ty partie, které chtěl za každou cenu vyhrát. A mohla by být do jisté míry i velmi poučná. Protože kdyby byla pravdivá, pak je právě Bobby nejlepším důkazem toho, že chtít za každou cenu všechno vyhrát může docela snadno vést ke ztrátě něčeho daleko podstatnějšího, než je hra samotná. Totiž ke ztrátě identity a duše. Osobně si ale myslím, že pravda je mnohem jednodušší. Myslím si, že své partie prohrál prostě proto, že jeho soupeř hrál v dané chvíli líp Ostatně sám Fischer… „Nevěřím v psychologii, věřím jen v dobré tahy.“

 

Untitled Document

starší články




ceskecasino.com

www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox